EtiketŞu anda Ot konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 83 içerik bulunuyor.
Dağ Çayırları

 
- Dağlık alanlarda bitkiler sıcaklık ve kar örtüsü sebebiyle uzun süre varlık gösteremezler. Yalnızca yaz aylarında bu alanlarda çayır topluluklar ortaya çıkar. Bu bitkilere “Alpin Çayırlar” ya da “Dağ Çayırları” adı verilir.
- Çayır toplulukları aynı zamanda sert karasal iklim bölgelerinde Tayga ormanlarının bulunmadığı alanlarda da görülürler.
- Sıcaklığın az olması ve yaz mevsiminde yağışların görülmesi bitki örtüsünün uzun boylu otlardan oluşmasına yol açmıştır.
- Yükseltiye bağlı sıcaklık düşüşünden dolayı belirli bir seviyeden sonra orman örtüsü görülmez. Bu seviyeye “orman üst sınırı” denir. Orman örtüsünün ortadan kalkmasının sebebi aşırı yükseltiden dolayı düşük sıcaklık ve oksijen yetersizliğidir.
  (Devam)
Kategori: Bitkiler   Tarih: 22 Aralık 2014   3 yorum
Dağ Oluşumu (Orojenez)
Tortul tabakaların sertlik derecesi birbirinden farklı olabilir. Tabakalar yan basınçlara uğradığında; Esnek yapılı tabakalar kıvrılır, sert yapılı tabakalar kırılır.
 
Kıvrılma ile Dağ Oluşumu
 
Akarsular, rüzgarlar, buzullar gibi dış kuvvetler tarafından yeryüzünden aşındırılan materyaller taşınarak deniz çanaklarında birikir. Zamanla çok kalın tabakaların oluştuğu tortulanma alanlarına jeosenklinal denir.
 
Jeosenklinaller, yer kabuğundaki levhaların birbirine yaklaşmasıyla kıvrılır ve yükselerek deniz yüzeyinin üzerine çıkar. Böylece kıvrım dağları oluşur. Meydana gelen kıvrımların çukur kısımlarına senklinal, yüksek kısımlarına da antiklinal denir.
 


Esneyebilen tabakalarda yan basınçların etkisiyle kıvrılma meydana gelir. Kıvrılan tabakaların üst kısmı antiklinal, alt kısmı senklinal olarak adlandırılır.


 
 
 
 
Kırılma ile Dağ Oluşum... (Devam)
Kategori: İç Kuvvetler   Tarih: 04 Haziran 2012   Yorum yok
Demir Yolları
DEMİR YOLLARININ GEÇMİŞİ
Demiryolunun kökeni çok eskilere dayanır. Arkeologlar Mısır'daki bir piramidin yakınında MÖ 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine kadar binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmıştır. Ray sistemi ilk olarak Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Öbür makineli taşıtlar gibi tramvay da 18001ü yıllarda dünyanın görünüşün&uu... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Dış Göçler
Bir ülkeden başka ülkelere olan göçlerdir. Göç veren ülkenin nüfusu azalır. Dış göçler, oluşum nedenlerine göre 5 gruba ayrılır:
1. Zorunlu Göçler (Sığınma Göçleri)
Savaş, Baskı  Zulümden kaçarak başka ülkelere yapılan sığınma göçleridir.
Örneğin 1991 yılındaki Körfez Savaşı sırasında Kuzey Irak halkının bir bölümünün ülkemize göçü bu türdendir.
 


- Deprem, volkanik patlamalar, kuraklık ve sel gibi doğal afetlerden kaçış.
- Savaş, baskı, şiddet, ırk ayrımcılığı gibi insan eliyle ortaya çıkan kaçış ya da bu nedenlerle göçe zorlama.
- Aşırı nüfuslanma, kaynak ve gıda yetersizliği, açıklık tehlikesi gibi sosyal ve ekonomik sorunlar.
- Baraj yapımı veya yeni yerleşmeye bağlı göçler.


Mülteci (Sığınmacı): Güvenlik problemleri s... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 16 Eylül 2013   6 yorum
Dünya Nasıl Oluştu?
Büyük patlama (Big Bang) teorisine göre; gezegenimizin ilk oluşum anı 13.7 Gy dayanır, büyük bir patlama sonucunda evrene madde saçılmıştır.Başlangıçta atomik parçalar (proton, nötron ve elektronlar), ardından da kalıntılar soğudukça en hafif olan hidrojen ve helyum elementleri oluştu. Birkaç 100 My sonra gazları içeren bulutlarda yoğuşmalar sonucu, oluşum yerlerinden kaçan galaktik sistemin parçaları olan yıldızlar meydana geldi.
Gazların yoğunlaşması ilk yıldızları meydana getirdi, ısınma da nükleer füzyonu oluşturdu. Yıldızların merkezinde hidrojen atomları helyum atomlarına dönüşürken ışınlama ile enerji (ısı, ışık, kozmik ışınlar) açığa çıktı. Astronomlara göre, Güneşten daha yoğun yıldızlarda termonükleer reaksiyonlar sonucu atom sayısı 26 olan demire kadar tüm elementlerin meydana geldiği hesaplanmıştır. Daha büyük atom sayı... (Devam)
Kategori: Dünyamızı Oluşturan Kuvvetler   Tarih: 01 Ocak 2015   11 yorum
Dünyanın Yıllık Hareketi
Dünyanın güneş çevresindeki dönüşüdür. Bu dönüşü 365 gün 6 saatte tamamlar.

Dünyanın güneş çevresinde izlediği yola yörünge denir. Bu yörünge elips şeklindedir. Bu nedenle bu hareketi içinde güneşe yaklaşıp uzaklaşır. Yörünge bir düzlem olarak düşünülmesiyle ekliptik düzlemi ortaya çıkar.

Dünyamız yörünge üzerinde belli bir açı ile durmaktadır. Bu açıya eksen eğikliği denir. Eksen eğikliği, mevsimlerin oluşmasını sağlar.

NOT: Dünyanın güneşe en yakın olduğu zaman 3 Ocak (günberi, dönüş hızı yüksek), en uzak olduğu zaman 4 Temmuz (günöte, dönüş hızı düşük).

Yıllık Hareketin Sonuçları

1. Güneş ışınlarının yıl içindeki geliş açısı değişime uğrar. Buna bağlı olarak mevsimler oluşur.
2. Cisimlerin gölge boyu yıl içinde değişime uğrar.
3. Yıllık sıcaklık farklılıkları ortaya çıkar.
4. Gece gündüz süreleri, buna bağlı olarak da güneşin doğuş ve batış zamanları değişime uğrar.
(Devam)
Kategori: Dünyanın Hareketleri   Tarih: 29 Şubat 2012   1 yorum
Dünyayı Saran Örtü: Bitkiler
Canlı yaşamının vazgeçilmez bir parçası olan bitkiler, besin üretimi yapan canlıların ortak adıdır. Bitkiler Dünya üzerinde en kalabalık ve çeşitlilik gösteren canlı grubudur. Bu nedenle bitkileri farklı şekillerde sınıflandırmak mümkündür. Ancak coğrafi açıdan bitkiler üç temel gruba ayrılmaktadır. Bunlar ot, çalı ve orman formasyonlarıdır.
 
Bitkilerin gelişimine damgasını vuran faktörler her bitki üzerinde farklı etkilerde bulunmaktadırlar. Her bitki grubunun bir araya gelmesini sağlayan bu faktörler bitki formasyonlarının yetime ortamının koşullarını belirler. Bu faktörler: İklim, yer şekilleri, yükselti, toprak yapısı, biyolojik faktörlerdir. (Devam)
Kategori: Bitkiler   Tarih: 22 Aralık 2014   Yorum yok
Ekonomik Faaliyetlerin Sınıflandırılması
İnsanlık tarihi içinde insanın ilk yaptığı ekonomik faaliyet tarımsal üretimdir. Tarımsal üretim bu nedenle birincil ekonomik faaliyet olarak adlandırılmıştır.
 
Tarımın ardından ikinci sektör ise sanayidir. Geçmişte sınırlı bir iş kolu olan endüstriyel üretim, sanayi devriminden sonra büyük aşama kaydetmiştir. Sanayi sektörü ikincil faaliyetler olarak adlandırılır.
 
Sanayi Devrimini izleyen yıllarda insan ihtiyaçlarının geniş ölçüde karşılanabilmesi için bir hizmet sektörü ortaya çıkmıştır. Hizmet sektörü de üçüncül faaliyetler olarak adlandırılmaktadır.
 
1. Birincil Faaliyetler (Tarım)
- Toprağa dayalı veya basit üretime dayalı faaliyetlerdir.
- Tarım,
   Tarım ürünleri (ekme, dikme, biçme, toplama)
   Hayvancılık (et, süt, yumurta, yün)
Madencilik,
   Han... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   4 yorum
Fransa'nın Coğrafyası
Fransa'nın coğrafi konumu, yeryüzü şekilleri, dağları, platoları, iklim ve bitki örtüsü, su kaynakları, beşeri ve ekonomik özellikleri, tarım, sanayi ve ticaret bilgileri ile ülke kimlik kartı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 18 Ocak 2015   2 yorum
Geçim Tarzları
İnsanoğlu yer yüzünde ortaya çıktığı günden bugüne büyük bir değişim yaşamıştır. Bu değişim; bedensel, sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda çok büyük bir değişim özelliği gösterir. İnsanoğlunun yaşadığı değişim bütün bu alanlarda birbirine paralel gelişmiştir. Gelişimin temel dinamiğini ekonomik faaliyetler ve geçim tarzları belirlemiştir. İnsanlık tarihi ekonomik anlamda incelendiğinde bir takım özellikler dikkati çekmektedir.
 
1. Paleolitik Dönem (Kaba Taş Devri)
- Temel ekonomik faaliyet avcılık ve toplayıcılıktır.
- İnsanların ortalama yaşam süresi 20-25 yıl olup beyin hacmi küçük, boyları kısadır.
- Mağaralar barınma amaçlı kullanılmıştır.
- Göçebe topluluklar halinde yaşamaktadırlar.
- Bu dönemde ilk basit araçları yapmayı başarmışlardır.
 
2. Mezolitik Dönem (Yontma Taş Devri)
- Avcılık ve... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   1 yorum
Gerçek Uzunluk Bulma
Harita üzerinde verilen değerlerden faydalanarak iki nokta arasındaki kuş uçuşu uzaklık bulunabilir:

Gerçek Uzunluk = Harita Uzunluğu x Ölçeğin Paydası

Soru 1: 1/500000 ölçekli bir haritada iki şehir arası 6 cm olarak ölçülmüştür. İki kent arası gerçekte kaç km dir?

GU = HU x ÖP
GU = 6 x 500000
GU = 3000000 cm
GU = 30 km

Soru 2: 1/200000 ölçekli bir haritada 5 cm'lik uzaklık gerçekte kaç km dir?

GU = HU x ÖP
GU = 5 x 200000
GU = 1000000 cm = 10 km

NOT: cm'yi km'ye çevirirken 5 sıfır sileriz.
(Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 03 Kasım 2012   47 yorum
Ham Madde, Üretim ve Pazarın Küresel Ticarete Etkisi
Ticaret, kâr amacıyla mal ve hizmetlerin alınıp satılmasıdır.

Bu mallar arasında ham madde önemli yer tutar.

Ham madde, bir ürün elde etmek için gerekli olan maddelerin işlenmeden önceki halidir.

Ham madde günümüz sanayisinin temel ihtiyaçlarındandır.

Besin, maden, tekstil, ilaç, kimya, makine sanayi alanlarında birçok ham madde kullanılmaktadır. (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 22 Kasım 2014   Yorum yok
Harita Nedir?
Yeryüzünün tamamının veya bir kısmının kuş bakışı görünüşünün, belli bir ölçek dahilinde küçültülerek düzlem üzerine aktarılmasıyla oluşan çizimlere harita denir. Haritacılık bilimine ise kartoğrafya denir.

Haritalar, coğrafyada en çok kullanılan araçlardan biridir. Haritalardan başka küreler, krokiler, grafik ve şekiller, fotoğraflar coğrafyada kullanılan araçlardır.

Yeryüzünün bütününe ya da bir kısmına, yandan belli bir açı ile bakılırsa, öndeki yükseltiler arkadaki özelliklerin görülmesini engeller. Bu nedenle haritalar çizilirken yeryüzüne tam tepeden bakılmalıdır.

Önceden yerden yapılan ölçümler sonucu elde edilen verilerle yeryüzünün tepeden görünümleri sağlanıyordu. Günümüzde haritalar çizilirken uçaktan ya da uydulardan çekilmiş fotoğraflardan yararlanılmaktadır. Bu yeni harita yöntemine fotogrametri denir.

Bir çizimin harita olabilmesi için bazı şartlar vardır:

1. Kuş Bakışı Olarak Çizilmiş Olması

Kuş bakışı çizimden haritası çizilecek alanın tam tepeden gör... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 29 Şubat 2012   2 yorum
Hava Yolları
Diğer ulaşım sektörlerine göre geç başlayan ve hızla gelişen bir sektördür. Hava yolu ulaşımı dünyada belli hatlarda yoğunlaşmıştır. Diğer ulaşım araçlarına göre yük ve yolcu taşımacılığında en pahalı ulaşım aracıdır.
Uçakları diğer uçucu araçlardan olan helikopter, balon, ve zeplinlerden ayrılan en önemli özelliği kaldırma kuvvetinin kanatları aracılığıyla sağlanmasıdır.
Dünya yolcu trafiğinin 1/4 'ü, yük trafiğinin 1/3'ü Avrupa kıtasından yapılmaktadır.
ABD dünya havayolu ulaşımının en yaygın ve gelişmiş olduğu ülkedir. Kuzey Amerika'da 11000'den fazla hava alanı bulunmaktadır. Dünya hava trafiğinin 1/3'ü ABD sınırları içerisinde gerçekleşmektedir. Bu da hava ulaşımının ne kadar geliştiğinin göstergesidir. Ülkelerin alanının büyük olması zaman tasarrufu sağlayan havayolu ulaşımının daha fazla gelişmesine neden olmaktadır. Kıtalar... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Hızlı Nüfus Artışının Sonuçları
Nüfus ülkeler için önemli olduğu kadar aşırı ve düzensiz artması da başlı başına bir sorundur. Aşırı nüfus artışının başlıca sonuçları şöyle özetlenebilir:
 
- Beslenme ve gıda yetersizliği,
- Gelir dağılımında dengesizlik,
- İşsizlik,
- Düzensiz kentleşme,
- Aşırı kaynak tüketimi,
- Yanlış arazi kullanımı,
- Çevre kirliliği,
- Sağlık, eğitim, konut yetersizliği,
- Ulaşım ve belediye hizmetlerinin aksaması,
- Kişi başına düşen gelirin azalması. 
 
Diğer taraftan nüfus artışının kimi dolaylı olumlu sonuçları da bulunmaktadır:
 
- Kalkınmaya yardımcı olması,
- Ucuz işgücü temininin sağlanması,
- Asker ihtiyacının karşılanması.
Nüfus artışının sorun olmaktan çıkarılması için kalkınma hızının yüksek olması gerekir, yoksa nüfus artışı potansiyel bir sorundur.
  (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 10 Temmuz 2013   Yorum yok
İç Göçler
Herhangi bir ülkenin sınırları içinde oluşan göçlerdir. Bu yer değiştirme hareketi sırasında ülke nüfusunda herhangi bir değişme söz konusu değildir. Genellikle iç göçlere bağlı olarak kent nüfusları artarken, kırsal nüfus azalmaktadır. İç göçler;
 
- Kırsal alandan kırsal alana
- Kırsal alandan kentlere
- Kentlerden kentlere
- Kentlerden kırsal alana
 
doğru olmaktadır.
 
İç göçlerin en fazla görüleni kırsal alandan kentlere doğru olanıdır.
- Verimli tarım alanları,
- Endüstrinin geliştiği bölgeler,
- Ticaret merkezleri,
- Maden yatakları bakımından zengin olan bölgeler,
- Turistik yöreler göçmen çekerler.
 


Kır Neden İtiyor?

Kent Neden Çekiyor?


Yeterli iş olanaklarının bulunmaması.

İş alanlarındaki çeşitlilik ve daha yüksek ücret olanağı.


Eğiti... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 16 Eylül 2013   Yorum yok
İklimin Temel Elemanı: Sıcaklık
İklim elemanlarından biri ve hatta en önemlisi sıcaklıktır. Çünkü sıcaklık diğer iklim elemanları üzerinde de etkilidir.

Isı ve sıcaklık aynı şey midir? Güneş enerjisinin Dünya atmosferindeki dağılımı nasıldır? (Devam)
Kategori: Sıcaklık   Tarih: 22 Aralık 2014   1 yorum
İtalya'nın Coğrafyası
İtalya'nın genel özellikleri, tarihi, coğrafi konumu, komşuları, bölümleri, volkanları, iklimi, su varlığı, beşeri ve ekonomik özellikleri ve dahası... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 02 Ocak 2015   1 yorum
Kara Yolları
KARA YOLLARININ GELİŞİMİ
Dünyanın en eski ulaşım sistemlerini oluşturmaktadır. İlk başarılı karayolu MÖ 400 — 400 yılları arasında orduların ilerlemesi için Romalılar tarafından yapılmıştır. Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasıyla yol yapımı gerilemiştir. Buna karşın 12. yüzyılda kentler içindeki taş döşeli sokaklar giderek artmıştır. 18. yüzyılda Avrupa'da yolcu ve yük arabalarıyla düzenli insan ve yük taşımacılığı başlamıştır. Yolların bakımsız ve bozuk olması taşımayı engellemektedir. 18. yüzyılın sonu ile 19. yüzyılın başında yol yapım metotları geliştirilmiştir. 19. yüzyılda ağır eşyaların karayolunda taşınmasından çıkan sorunlar su kanalları ve demiryollarının gerekliliğini ortaya koymuştur. 1888'de İngiliz John Body Dunlop'un yolları kısa sürede kullanılmaz hale getiren sert lastik tekerlekler yerine şişme tekerlekleri bulmasıyla bisiklet kullanımı arttı. Böylece motorlu taşıtların yolu a&cc... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   1 yorum
Karbon Döngüsü
2. Madde Döngüleri
Cansız ortamdaki maddelerin (karbon, azot, oksijen, fosfor) bitkiler tarafından besin maddesine dönüştürüldükten sonra canlılar arasında dolaşması ve canlılar öldükten sonra ayrıştırıcılar tarafından tekrar cansız ortama dönmesi olayıdır.
a. Karbon Döngüsü
Bulunduğu Yerler: Karbon; atmosferde, fosil yakıtlarda, sularda (karbon ve bikarbon), karbonatlı kayaç ve canlılarda bulunur. Yararları: Canlı dokularını meydana getiren bileşikleri oluşturur. Günlük ve mevsimlik sıcaklıkların aşırı yükselmesi ve düşmesine engel olur. Karbon Döngüsü Olmasaydı: Bitkiler besin üretemeyecek ve 35 yıl kadar sonra yaşam son bulacaktı.
- Bitkiler, fotosentez olayı sırasında inorganik yapıdaki karbonu organik yapıya dönüştürür.- Diğer canlılar bitkiyi yiyerek karbonu bünyelerine alırlar.- Canlıların ölmesi sonucu da karbon ayrıştırıcılar tarafın... (Devam)
Kategori: Ekosistemlerde İşleyiş   Tarih: 12 Mayıs 2014   Yorum yok
Toplam 5 sayfa, 2. sayfadasın: Önceki, 1, 2, 3, 4, 5, Sonraki
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya