KARA YOLLARININ GELİŞİMİ
Dünyanın en eski ulaşım sistemlerini oluşturmaktadır. İlk başarılı karayolu MÖ 400 — 400 yılları arasında orduların ilerlemesi için Romalılar tarafından yapılmıştır. Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasıyla yol yapımı gerilemiştir. Buna karşın 12. yüzyılda kentler içindeki taş döşeli sokaklar giderek artmıştır. 18. yüzyılda Avrupa'da yolcu ve yük arabalarıyla düzenli insan ve yük taşımacılığı başlamıştır. Yolların bakımsız ve bozuk olması taşımayı engellemektedir. 18. yüzyılın sonu ile 19. yüzyılın başında yol yapım metotları geliştirilmiştir. 19. yüzyılda ağır eşyaların karayolunda taşınmasından çıkan sorunlar su kanalları ve demiryollarının gerekliliğini ortaya koymuştur. 1888'de İngiliz John Body Dunlop'un yolları kısa sürede kullanılmaz hale getiren sert lastik tekerlekler yerine şişme tekerlekleri bulmasıyla bisiklet kullanımı arttı. Böylece motorlu taşıtların yolu açılmış oldu. 20. yüzyılda motorlu taşıtların gelişimi asfalt yol yapımının da gelişmesini sağladı.
Günümüzde en çok kullanılan ulaşım aracı karayoludur. Çünkü karayoluyla evden eve ulaşılabilmektedir. Karayolu yapım maliyeti dağlık engebeli alanlarda fazladır. Buralarda ulaşım geçitlerle, viyadüklerle ve köprülerle sağlanır. Vadiler doğal geçitler olup karayolları dağlık arazilerde genellikle vadileri takip eder.
Günümüzde gelişmelere bağlı olarak karayolları yük ve yolcu taşımacılığı açısından diğer ulaşım yolları ile bütünleşmiş durumdadır. Yol yoğunluğunun ve kalitesinin yüksek olduğu ülkeler gelişmiş ülkelerdir. Bu ülkelerin başında ABD, Japonya, Avrupa ülkeleri gelmektedir.
TÜRKİYE'DE KARA YOLLARI
Ülkemizde kara yolu ulaşımı, yolcu ve yük taşımacılığında Türkiye'de ilk sıradadır.
Cumhuriyet ilk kurulduğunda karayolu uzunluğumuz 18.300 km iken 1938 yılında kara yolu uzunluğu 38.800 km’ye ulaşmıştır.
1950 yılında Kara Yolları Genel Müdürlüğü kurulmasıyla kara yolu yapımına hız verilmiştir. 01.01.2011 tarihi itibariyle toplam karayolu uzunluğu 64.865 km' ye ulaşmıştır.
Ülkemiz ile bağlantılı uluslararası kara yolu projelerinin başında;
- Uluslararası E-yolları ağı,
- TEM (Trans European Motorway),
- Karadeniz Ring Koridoru ve
- İpek Yolu gelmektedir.
BOLU DAĞI TÜNELİ
Ankara - İstanbul arasını kesintisiz otobana ulaştıran ve Bolu Dağı'nı tırmanmadan tüneller vasıtasıyla geçilmesini sağlayan karayolu projesidir.
Bolu Dağı Geçiş Projesi içerisinde önemli bir yeri olan Bolu Dağı Tüneli, çift tüp olarak inşa edilmiş olup Ankara yönüne doğru sağ tüp 2788 metre, İstanbul yönüne doğru olan sol tüp ise 2954 metre uzunluğundadır. Güvenli, konforlu ve kesintisiz bir ulaşım imkânı sağlayacak olan Bolu Dağı Tüneli ile İstanbul-Ankara arası kara yolu ile 3.5 saate düştü.
Sağolun ödevimi yaptım sayenizde