EtiketŞu anda deniz konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 88 içerik bulunuyor.
Dalga Biriktirme Şekilleri
1. Kıyı Oku
 
Dalgaların taşıdığı materyalleri denize doğru biriktirmesiyle oluşan çıkıntılardır.
 
Genellikle birbirine ters yönde iki akıntının karşılaştığı alanlarda oluşur.
 
2. Tombolo
 
Ada ile karayı birbirine bağlayan kıyı okuna tombolo denir.
 
3. Kıyı Set Gölü (Lagün)
 
Bir körfezin denize açıldığı kısmın bir kıyı oku ile kapanmasıyla oluşmuş göllerdir.
 
4. Kumsal
 
Dalgaların getirdiği materyalleri kıyıda biriktirmesi ile oluşur. (Devam)
Kategori: Dış Kuvvetler   Tarih: 25 Aralık 2014   2 yorum
Dalga ve Akıntılar
Okyanus, göl veya deniz yüzeyinde meydana gelen salınım hareketlerine dalga denir.
 
Dalgalar; rüzgarlar, deprem, gel-git gibi unsurların etkisiyle ortaya çıkarlar.
 
Dalgalar kıyıya yaklaştıkça tabana sürtünmeye başlar ve bir noktada parçalanarak enerjilerini yitirirler.
 
Akıntı; Suyun yüzeyinde veya derinlerinde meydana gelen yer değiştirme hareketidir.
 
Akıntılara neden olan faktörler; sürekli rüzgarlar, gelgit, yoğunluk farkı (sıcaklık ve tuzluluk), seviye farkı, dalgalar.
 
Dalgalar; kıyıya çarparak aşındırma, bünyesine aldığı kum tanelerini taşıma, enerjilerini kaybettiğinde taşıdıkları materyali bırakarak biriktirme yaparlar. (Devam)
Kategori: Dış Kuvvetler   Tarih: 25 Aralık 2014   Yorum yok
Demir Yolları
DEMİR YOLLARININ GEÇMİŞİ
Demiryolunun kökeni çok eskilere dayanır. Arkeologlar Mısır'daki bir piramidin yakınında MÖ 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine kadar binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmıştır. Ray sistemi ilk olarak Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Öbür makineli taşıtlar gibi tramvay da 18001ü yıllarda dünyanın görünüşün&uu... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Deniz Yolları
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Kuzey Atlantik Yolu)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
Dünya Üzerindeki Önemli Boğaz ve Kanallar

KANALLAR
1. Panama Kanalı: Atlas Okyanusu'nu Büyük Okyanus'a bağlar.
2. Süveyş Kanalı: Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlar.
3. Korint Kanalı: Ege Denizi'ni Adriya Denizi'ne bağlar.
4. Kiel Kanalı: Kuzey Denizi'ni Baltık Denizi'ne bağ... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Denizler
Bir okyanus ile bağlantısı bulunan geniş su kütleleridir. Sınırı çizilemeyen ve bir okyanusa komşu olan deniz kenar deniz olarak adlandırılır. Akdeniz bir kenar denizdir. Sınırı çizilebilen ve başka bir denize komşu denizler ise iç deniz olarak adlandırılır. Buna Karadeniz örnek verilebilir.

Belli başlı denizler: Akdeniz, Baltık Denizi, Adriya Denizi, Ege Denizi, Karadeniz, Kızıldeniz, Karayip Denizi, Umman Denizi, Japon Denizi.

Deniz ve okyanusların tuzluluk oranı sıcaklık, yağış, rüzgar vb. bağlıdır. Dalga oluşma sebebi ise rüzgar, deprem, volkanizma vb. dir.
(Devam)
Kategori: Su Kaynakları   Tarih: 03 Kasım 2012   Yorum yok
Doğa ve İnsan
Doğal çevreyi oluşturan dört temel öğe vardır. Bunlar; taş küre (litosfer), su küre (hidrosfer), hava küre (atmosfer) ve canlılar küresi (biyosfer) dir. Bunlar birbiriyle iç içe geçmiş ve uyumlu ortamlardır.

- Litosfer: Yer kabuğunun en dış kısmıdır. Litosfere taş küre denilmesinin nedeni bileşiminin kayaçlardan oluşmasıdır.
- Atmosfer: Dünyayı çepeçevre saran gaz kütlesidir. Değişik özellikteki çeşitli gazlardan oluşur.
- Hidrosfer: Yer altı ve yer üstü sulardan oluşur. Bunlar okyanuslar, denizler, göller, kaynak suları ve yer altı sularıdır.
- Biyosfer: İnsanlar, bitkiler, hayvanlar ve mikroorganizma canlıların oluşturduğu sistemdir.
(Devam)
Kategori: Muhteşem Dörtlü   Tarih: 25 Aralık 2014   1 yorum
Doğal Kaynakların Çevreye Etkisi
Tarih boyunca insanlar, ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli doğal kaynakları kullanmışlardır.
Bu doğal kaynaklan kullanırken de yaşadıkları mekânı ve çevreyi çeşitli şekillerde değiştirmişlerdir.
Tüm doğal kaynakların kullanımı ile ilişkili sorunlarda olduğu gibi madencilikte de faaliyet türlerine bağlı olarak farklı boyutlarda gelişen çevre bozulmaları meydana gelmiş ve gelmeye devam etmektedir.
Maden kömürü çıkarımının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Yüzey şekillerinin ve drenajın değiştirilmesiFlora ve faunanın zarar görmesiÇevre düzenlemesi yapılarak olumsuz etki aza indirilebilir. Ancak bu durum kömür çıkarma maliyetini arttırır
 
Maden kömürü yakılmasının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Hava kirliliğine yol açar.Havadaki karbondioksit oranını arttırır.Kömürün yanmasıyla ortaya &cc... (Devam)
Kategori: Doğal Kaynaklar   Tarih: 25 Aralık 2014   Yorum yok
Dünya Üzerinde Basınçların Dağılışı
Dünya Ocak Ayı Basınç Dağılımı

Ocak ayında Kuzey yarım kürede kış mevsimi yaşanmaktadır. Bu nedenle; kuzey yarım kürede karalar üzerinde yüksek basınç görülürken, denizler üzerinde alçak basınçlar etkilidir. Bunun nedeni bu mevsimde karaların soğuk, denizlerinse ılık olmasıdır. Temel neden ise kara ve denizlerin farklı ısınma özelliğidir.

Güney yarım kürede dönenceler çevresinde basınç değerleri yüksektir. Yüksek basınçlar karalar üzerinde kesintiye uğrar. Çünkü karalar sıcaktır, bu nedenle buralarda alçak basınlar etkili olmaktadır.

Ekvator çevresi ve kutup dairelerinin çevresi genel olarak alçak basınçtır. Ancak kuzey yarım kürede kutup dairesi çizgisinde yer alan karalar yüksek basınçtır. Kuzey yarım kürede dinamik alçak basınçlar İzlanda çevresi ile Atlas Okyanusu kıyılarında görülmektedir.

Atlas Okyanusunun orta kesimlerindeki Asor Dinamik Yüksek Basıncı çevresindeki yüksek basınçların etkisinde kalarak zayıflamıştır.

Dünya Temmuz Ayı Basınç Dağılımı

Temmuz ayınd... (Devam)
Kategori: Basınç ve Rüzgarlar   Tarih: 23 Aralık 2014   2 yorum
Dünyada Depremlerin Dağılışı
Ø  Deprem bölgeleri ile levha sınırları, fay hatları ve genç kıvrım dağları paralellik gösterir.
Ø  En yıkıcı depremler kara içlerindeki fay alanlarında meydana gelir. Okyanuslardaki depremler ise daha çok tsunami ile kıyılarda etkisini gösterir.
Ø  En sık deprem görülen alanlar Güneydoğu Asya ve Japonya çevresidir.
 
Başlıca Deprem Kuşakları:
 
- Büyük Okyanus çevresi
- Alp - Himalaya Kıvrım Sistemi
- Akdeniz çevresi (Devam)
Kategori: İç Kuvvetler   Tarih: 06 Haziran 2012   Yorum yok
Dünyanın Şeklinin Sonuçları
1. Kutuplara doğru gidildikçe güneş ışınlarının geliş açısı küçülür. Buna bağlı olarak;

a. Işınların atmosferde aldığı yol uzar.
b. Işınların uzaya yansıma oranı artar.
c. Sıcaklık azalır.
d. Deniz suyu tuzluluğu ve sıcaklığı azalır.
e. Kalıcı kar ve orman üst sınırları alçalır.
f. Gölge boyu uzar.
g. Sıcaklık kuşakları oluşur.
h. Termik basınç kuşakları oluşur.
i. Bitki türleri değişir

2. Dünyanın bir yarısı aydınlıkken, diğer yarısı karanlıkta kalır. Bu iki bölümü birbirinden ayıran çizgiye aydınlanma çemberi denir.
3. Kutuplar, yerin merkezine daha yakın olduğu için ekvatora göre kutuplarda yer çekimi daha fazladır.
4. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralellerin boyu ile meridyenler arasındaki uzaklık azalır.
5. Çizgisel hız ekvatordan kutuplara doğru azalır.
6. Haritalarda bozulmalar meydana gelir.
7. Kuzey yarım kürede kutuplara doğru gidildikçe Kutup yıldızının görünüm açısı büyür.
(Devam)
Kategori: Dünyanın Şekli ve Boyutları   Tarih: 28 Aralık 2014   Yorum yok
Fosfor Döngüsü
Canlıların kabuk, kemik ve dişlerinde bulunur.
Fosforun ana kaynağı yer kabuğudur. Kayaçların yapısında bulunan fosfat erozyon ile toprağa karışır. Ayrıca denizlere taşınan fosfat levha hareketleri sonucu yükselme ile ortaya çıkabilir.
Bitkiler fosfatı diğer maddelerle kullanarak besin maddesine dönüştürür, onu yiyen canlılara geçer ve en son canlı öldüğünde tekrar toğrağa karışır. (Devam)
Kategori: Ekosistemlerde İşleyiş   Tarih: 12 Mayıs 2014   Yorum yok
Fransa'nın Coğrafyası
Fransa'nın coğrafi konumu, yeryüzü şekilleri, dağları, platoları, iklim ve bitki örtüsü, su kaynakları, beşeri ve ekonomik özellikleri, tarım, sanayi ve ticaret bilgileri ile ülke kimlik kartı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 18 Ocak 2015   2 yorum
Geçim Tarzları
İnsanoğlu yer yüzünde ortaya çıktığı günden bugüne büyük bir değişim yaşamıştır. Bu değişim; bedensel, sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda çok büyük bir değişim özelliği gösterir. İnsanoğlunun yaşadığı değişim bütün bu alanlarda birbirine paralel gelişmiştir. Gelişimin temel dinamiğini ekonomik faaliyetler ve geçim tarzları belirlemiştir. İnsanlık tarihi ekonomik anlamda incelendiğinde bir takım özellikler dikkati çekmektedir.
 
1. Paleolitik Dönem (Kaba Taş Devri)
- Temel ekonomik faaliyet avcılık ve toplayıcılıktır.
- İnsanların ortalama yaşam süresi 20-25 yıl olup beyin hacmi küçük, boyları kısadır.
- Mağaralar barınma amaçlı kullanılmıştır.
- Göçebe topluluklar halinde yaşamaktadırlar.
- Bu dönemde ilk basit araçları yapmayı başarmışlardır.
 
2. Mezolitik Dönem (Yontma Taş Devri)
- Avcılık ve... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   1 yorum
Göller
Karaların içlerinde oluşan ve denizlerle doğrudan bağlantısı olmayan su kütlelerine göl adı verilir. Göllerin suyu bulunduğu yere göre acı, tatlı, tuzlu ya da sodalı olabilir. Bu farklılığın sebebi bir akarsu ile bağlantılı olması ya da oluşma şekli olabilir.
 
OLUŞUMLARINA GÖRE GÖLLER
 
a) Doğal Göller
 
1. Tektonik Göller: Yer kabuğunun çöken bölümlerinde su birikmesi ile oluşur
2. Karstik Göller: Kalkerli arazilerdeki erime çukurluklarına suların dolmasıyla oluşur.
3. Buzul (Sirk) Göller: Buzul aşındırması sonucu oluşmuş çanaklarda suların birikmesiyle oluşur.
4. Volkanik Göller: Volkan konilerinin tepesindeki kaldera, krater ya da maarlara suların dolmasıyla oluşur.
5. Karma Yapılı Göller: Oluşumunda birden fazla faktör bulunan göllerdir (Karstik ve tektonik beraber gibi).
6. Doğal Set Gölleri: Kalkerli arazilerdeki erime çukurluklar... (Devam)
Kategori: Su Kaynakları   Tarih: 03 Kasım 2012   3 yorum
Harita Nedir?
Yeryüzünün tamamının veya bir kısmının kuş bakışı görünüşünün, belli bir ölçek dahilinde küçültülerek düzlem üzerine aktarılmasıyla oluşan çizimlere harita denir. Haritacılık bilimine ise kartoğrafya denir.

Haritalar, coğrafyada en çok kullanılan araçlardan biridir. Haritalardan başka küreler, krokiler, grafik ve şekiller, fotoğraflar coğrafyada kullanılan araçlardır.

Yeryüzünün bütününe ya da bir kısmına, yandan belli bir açı ile bakılırsa, öndeki yükseltiler arkadaki özelliklerin görülmesini engeller. Bu nedenle haritalar çizilirken yeryüzüne tam tepeden bakılmalıdır.

Önceden yerden yapılan ölçümler sonucu elde edilen verilerle yeryüzünün tepeden görünümleri sağlanıyordu. Günümüzde haritalar çizilirken uçaktan ya da uydulardan çekilmiş fotoğraflardan yararlanılmaktadır. Bu yeni harita yöntemine fotogrametri denir.

Bir çizimin harita olabilmesi için bazı şartlar vardır:

1. Kuş Bakışı Olarak Çizilmiş Olması

Kuş bakışı çizimden haritası çizilecek alanın tam tepeden gör... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 29 Şubat 2012   2 yorum
Hava Yolları
Diğer ulaşım sektörlerine göre geç başlayan ve hızla gelişen bir sektördür. Hava yolu ulaşımı dünyada belli hatlarda yoğunlaşmıştır. Diğer ulaşım araçlarına göre yük ve yolcu taşımacılığında en pahalı ulaşım aracıdır.
Uçakları diğer uçucu araçlardan olan helikopter, balon, ve zeplinlerden ayrılan en önemli özelliği kaldırma kuvvetinin kanatları aracılığıyla sağlanmasıdır.
Dünya yolcu trafiğinin 1/4 'ü, yük trafiğinin 1/3'ü Avrupa kıtasından yapılmaktadır.
ABD dünya havayolu ulaşımının en yaygın ve gelişmiş olduğu ülkedir. Kuzey Amerika'da 11000'den fazla hava alanı bulunmaktadır. Dünya hava trafiğinin 1/3'ü ABD sınırları içerisinde gerçekleşmektedir. Bu da hava ulaşımının ne kadar geliştiğinin göstergesidir. Ülkelerin alanının büyük olması zaman tasarrufu sağlayan havayolu ulaşımının daha fazla gelişmesine neden olmaktadır. Kıtalar... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
İç Kuvvetler Ülkemizi Nasıl Şekillendirir?
Enerjisini yerin içinden alan ve yeryüzünün şekillenmesinde yapıcı etkiye sahip olan kuvvetlerdir. Bunlar levha hareketlerine bağlı oluşur. Bu teoriye göre kıtalar hareket halindedir. Bu hareketin yönü ve hızı birbirinden farklıdır. Buna bağlı olarak farklı yerlerde farklı yer şekilleri görülür.
 
Bunlar:
1.     Jeolojik Zamanlarda Türkiye
2.     Orojenez (Dağ Oluşumu)
3.     Epirojenez (Kıta Oluşumu)
4.     Depremler (Seizma)
5.     Volkanizma
 
1. Jeolojik Zamanlarda Türkiye
 
1. Zaman (Paleozoik):
- Paleozoikte oluşan kara kütlelerine masif adı verilir.
- Biga, Menderes, Uludağ, Yıldız, Daday – Devrekani, Bitlis ve Kırşehir masifleri örnek verilebilir.
- Ülkemizdeki taş kömürü yatakları bu dönemde oluşmuştur.
 
2. Zaman (Mezozoik):
- Mercan Da... (Devam)
Kategori: İç Kuvvetler   Tarih: 07 Kasım 2013   2 yorum
İtalya'nın Coğrafyası
İtalya'nın genel özellikleri, tarihi, coğrafi konumu, komşuları, bölümleri, volkanları, iklimi, su varlığı, beşeri ve ekonomik özellikleri ve dahası... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 02 Ocak 2015   1 yorum
Jeolojik Zamanlar
İlkel Zaman (Prekambrien)
 
v  Atmosfer, kıta ve okyanus çekirdekleri oluştu.
v  İlk canlı türü algler ortaya çıktı.
 
1. Zaman (Paleozoik)
 
v  Kaledonya (Norveç, İskoçya) ve Hersinyen (Apalaş, Ural) orojenezi meydana geldi.
v  Taş kömürü yatakları oluştu.
v  İlk ağaçlar
v  Sürüngenler ve değişik canlı türleri ortaya çıktı.
 
2. Zaman (Mezozoik)
 
v  Pangea’nın ikiye ayrılması
v  İlk çiçekli bitkiler.
v  İlk memeliler, kuşlar ve dinazorların ortaya çıkması.
 
3. Zaman (Tersiyer)
 
v  Alp-Himalaya kıvrım sistemi oluştu.
v  Atlas ve Hint Okyanusları oluştu.
v  Tuz, petrol ve linyit yatakları oluştu.
v  Dinazorlar ortadan kalktı.
 
4. Zaman (Kuvaterner)
 
v  Buzul Çağlarının yaşanması.
v  İlk insanın ortaya çıkışı ve yayı... (Devam)
Kategori: Dünyamızı Oluşturan Kuvvetler   Tarih: 01 Ocak 2015   4 yorum
Kara Yolları
KARA YOLLARININ GELİŞİMİ
Dünyanın en eski ulaşım sistemlerini oluşturmaktadır. İlk başarılı karayolu MÖ 400 — 400 yılları arasında orduların ilerlemesi için Romalılar tarafından yapılmıştır. Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasıyla yol yapımı gerilemiştir. Buna karşın 12. yüzyılda kentler içindeki taş döşeli sokaklar giderek artmıştır. 18. yüzyılda Avrupa'da yolcu ve yük arabalarıyla düzenli insan ve yük taşımacılığı başlamıştır. Yolların bakımsız ve bozuk olması taşımayı engellemektedir. 18. yüzyılın sonu ile 19. yüzyılın başında yol yapım metotları geliştirilmiştir. 19. yüzyılda ağır eşyaların karayolunda taşınmasından çıkan sorunlar su kanalları ve demiryollarının gerekliliğini ortaya koymuştur. 1888'de İngiliz John Body Dunlop'un yolları kısa sürede kullanılmaz hale getiren sert lastik tekerlekler yerine şişme tekerlekleri bulmasıyla bisiklet kullanımı arttı. Böylece motorlu taşıtların yolu a&cc... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   1 yorum
Toplam 5 sayfa, 2. sayfadasın: Önceki, 1, 2, 3, 4, 5, Sonraki
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya