EtiketŞu anda Aras konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 88 içerik bulunuyor.
Demir Yolları
DEMİR YOLLARININ GEÇMİŞİ
Demiryolunun kökeni çok eskilere dayanır. Arkeologlar Mısır'daki bir piramidin yakınında MÖ 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine kadar binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmıştır. Ray sistemi ilk olarak Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Öbür makineli taşıtlar gibi tramvay da 18001ü yıllarda dünyanın görünüşün&uu... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Depremin Ölçülmesi
- Deprem titreşimlerini kaydeden cihazlara sismograf denir.
- Depremin etkisi (kuvveti) iki ölçekle ölçülür.
- Depremin Büyüklüğü; ortaya çıkan enerji miktarı olup Richter ölçeği ile ölçülür, magnitüd ile ifade edilir.
- Depremin Şiddeti; Depremin yeryüzünde yarattığı etkiye bakılarak Mercalli ölçeğine göre 1 – 12 arasında değer verilerek bulunur.
 

  (Devam)
Kategori: İç Kuvvetler   Tarih: 05 Haziran 2012   Yorum yok
Derinlik Volkanizması
Bazı durumlarda magma yeryüzüne doğru yükselir ancak yüzeye ulaşamaz. Bu durumda yer altında soğuyarak katılaşır. Mağmanın yerkabuğunun içine sokularak yavaş yavaş soğumasına derinlik volkanizması denir. Yerkabuğunun tabakaları arasına kadar sokulan mağma, yüzeye çıkmadan çeşitli derinliklerde katılaşarak batolit, dayk, lakolit, sill gibi şekiller oluşturur.
 
 
 
 
 
- Batolit: Magmanın yeryüzüne doğru sokulması ve yer altında soğuması ile oluşur.
- Sill: Tabakalar arasına yatay olarak sokulup katılaşmış püskürük kayaçlardır. Bu şekiller, dış kuvvetlerin üstteki tabakaları aşındırması sonucu ortaya çıkar.
- Lakolit: Yeryüzüne yaklaşan magmanın tortul tabakaları dışa doğru bükmesiyle oluşur.
- Dayk (Duvar): Kayalarda bulunan çatlaklara dik bir şekilde sokulan, üzerindeki örtü aşındıktan sonra duvar görünüm&uu... (Devam)
Kategori: İç Kuvvetler   Tarih: 04 Haziran 2012   10 yorum
Dış Göçler
Bir ülkeden başka ülkelere olan göçlerdir. Göç veren ülkenin nüfusu azalır. Dış göçler, oluşum nedenlerine göre 5 gruba ayrılır:
1. Zorunlu Göçler (Sığınma Göçleri)
Savaş, Baskı  Zulümden kaçarak başka ülkelere yapılan sığınma göçleridir.
Örneğin 1991 yılındaki Körfez Savaşı sırasında Kuzey Irak halkının bir bölümünün ülkemize göçü bu türdendir.
 


- Deprem, volkanik patlamalar, kuraklık ve sel gibi doğal afetlerden kaçış.
- Savaş, baskı, şiddet, ırk ayrımcılığı gibi insan eliyle ortaya çıkan kaçış ya da bu nedenlerle göçe zorlama.
- Aşırı nüfuslanma, kaynak ve gıda yetersizliği, açıklık tehlikesi gibi sosyal ve ekonomik sorunlar.
- Baraj yapımı veya yeni yerleşmeye bağlı göçler.


Mülteci (Sığınmacı): Güvenlik problemleri s... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 16 Eylül 2013   6 yorum
Doğal Kaynakların Çevreye Etkisi
Tarih boyunca insanlar, ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli doğal kaynakları kullanmışlardır.
Bu doğal kaynaklan kullanırken de yaşadıkları mekânı ve çevreyi çeşitli şekillerde değiştirmişlerdir.
Tüm doğal kaynakların kullanımı ile ilişkili sorunlarda olduğu gibi madencilikte de faaliyet türlerine bağlı olarak farklı boyutlarda gelişen çevre bozulmaları meydana gelmiş ve gelmeye devam etmektedir.
Maden kömürü çıkarımının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Yüzey şekillerinin ve drenajın değiştirilmesiFlora ve faunanın zarar görmesiÇevre düzenlemesi yapılarak olumsuz etki aza indirilebilir. Ancak bu durum kömür çıkarma maliyetini arttırır
 
Maden kömürü yakılmasının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Hava kirliliğine yol açar.Havadaki karbondioksit oranını arttırır.Kömürün yanmasıyla ortaya &cc... (Devam)
Kategori: Doğal Kaynaklar   Tarih: 25 Aralık 2014   Yorum yok
Dünya'nın Ekseni Neden Eğiktir?
Dünya'nın Ekseni Neden Eğiktir?
Ekliptik eksen ile Dünya’nın ekseni birbiri ile çakışmaz, aralarında 23° 27’ lık bir eğiklik vardır. Bu eğikliğe Dünya’nın Eksen Eğikliği adı verilir.
Eksen eğikliğinin nedeni kesin olarak bilinmiyor. Güneş Sistemine baktığımızda bununla ilgili bir düzen yok. Örneğin Güneş'in eksen eğikliği 7 derece, Merkür'ün sıfır derece, Uranüs'ün 97 derecedir.
Bilim adamları eksen eğikliğinin oluşmasını gök cisimlerinin bu gezegenlere çarpmasıyla meydana gelmiş olabileceğine inanıyorlar. Bazı bilim adamları ise gezegenlerin uydularının çekim gücüne göre bu değerin belirlenmiş olabileceğini söylüyor.

Eksen Eğikliği Değişir Mi?
Genel olarak sabit kabul edilir. Yapılan araştırmalar 5 milyon yıllık bir süreçte Dünya'nın eksen eğikliğinin 22 ile 24 derece arasında değişmiş olabileceğini gösteriyor. Ancak bu kayda değe... (Devam)
Kategori: Bilmek İstedikleriniz   Tarih: 24 Mayıs 2014   2 yorum
Dünyanın Günlük Hareketi
Dünyanın kendi çevresindeki dönüş hareketi bir gün yani 24 saat sürdüğü için günlük hareket olarak adlandırılmıştır.

Günlük Hareketin Sonuçları

1. Gece ve gündüz birbirini izler.
2. Meridyenler arasında yerel saat farklılıkları oluşur.
3. Güneş ışınlarının gün içindeki geliş açısı değişime uğrar.
4. Günlük sıcaklık farklılıkları oluşur. Bu durumun sonucunda;

a. Meltem rüzgarları oluşur.
b. Fiziksel ayrışma meydana gelir.
c. Günlük basınç farkları oluşur.

5. Dünyanın dönüşü nedeniyle sapma (coriolis) etkisi ortaya çıkar. Buna bağlı olarak okyanus akıntıları ve sürekli rüzgarlar sapmaya uğrar.
6. Cisimlerin gün içinde gölge boyu değişir (3. maddeye bağlı olarak)
7. 30° ve 60° enlemlerinde dinamik basınç kuşakları oluşur.
(Devam)
Kategori: Dünyanın Hareketleri   Tarih: 29 Şubat 2012   Yorum yok
Dünyanın Şeklinin Sonuçları
1. Kutuplara doğru gidildikçe güneş ışınlarının geliş açısı küçülür. Buna bağlı olarak;

a. Işınların atmosferde aldığı yol uzar.
b. Işınların uzaya yansıma oranı artar.
c. Sıcaklık azalır.
d. Deniz suyu tuzluluğu ve sıcaklığı azalır.
e. Kalıcı kar ve orman üst sınırları alçalır.
f. Gölge boyu uzar.
g. Sıcaklık kuşakları oluşur.
h. Termik basınç kuşakları oluşur.
i. Bitki türleri değişir

2. Dünyanın bir yarısı aydınlıkken, diğer yarısı karanlıkta kalır. Bu iki bölümü birbirinden ayıran çizgiye aydınlanma çemberi denir.
3. Kutuplar, yerin merkezine daha yakın olduğu için ekvatora göre kutuplarda yer çekimi daha fazladır.
4. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralellerin boyu ile meridyenler arasındaki uzaklık azalır.
5. Çizgisel hız ekvatordan kutuplara doğru azalır.
6. Haritalarda bozulmalar meydana gelir.
7. Kuzey yarım kürede kutuplara doğru gidildikçe Kutup yıldızının görünüm açısı büyür.
(Devam)
Kategori: Dünyanın Şekli ve Boyutları   Tarih: 28 Aralık 2014   Yorum yok
Eğim Hesaplamaları
Bu yazımızda aralarındaki yükselti farkı ve yatay uzaklığı bilinen iki nokta arasındaki eğimin nasıl hesaplanacağı ile ilgili bilgi verdik. (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 07 Ocak 2015   26 yorum
Fransa'nın Coğrafyası
Fransa'nın coğrafi konumu, yeryüzü şekilleri, dağları, platoları, iklim ve bitki örtüsü, su kaynakları, beşeri ve ekonomik özellikleri, tarım, sanayi ve ticaret bilgileri ile ülke kimlik kartı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 18 Ocak 2015   2 yorum
Geçim Tarzları
İnsanoğlu yer yüzünde ortaya çıktığı günden bugüne büyük bir değişim yaşamıştır. Bu değişim; bedensel, sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda çok büyük bir değişim özelliği gösterir. İnsanoğlunun yaşadığı değişim bütün bu alanlarda birbirine paralel gelişmiştir. Gelişimin temel dinamiğini ekonomik faaliyetler ve geçim tarzları belirlemiştir. İnsanlık tarihi ekonomik anlamda incelendiğinde bir takım özellikler dikkati çekmektedir.
 
1. Paleolitik Dönem (Kaba Taş Devri)
- Temel ekonomik faaliyet avcılık ve toplayıcılıktır.
- İnsanların ortalama yaşam süresi 20-25 yıl olup beyin hacmi küçük, boyları kısadır.
- Mağaralar barınma amaçlı kullanılmıştır.
- Göçebe topluluklar halinde yaşamaktadırlar.
- Bu dönemde ilk basit araçları yapmayı başarmışlardır.
 
2. Mezolitik Dönem (Yontma Taş Devri)
- Avcılık ve... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   1 yorum
Gerçek Uzunluk Bulma
Harita üzerinde verilen değerlerden faydalanarak iki nokta arasındaki kuş uçuşu uzaklık bulunabilir:

Gerçek Uzunluk = Harita Uzunluğu x Ölçeğin Paydası

Soru 1: 1/500000 ölçekli bir haritada iki şehir arası 6 cm olarak ölçülmüştür. İki kent arası gerçekte kaç km dir?

GU = HU x ÖP
GU = 6 x 500000
GU = 3000000 cm
GU = 30 km

Soru 2: 1/200000 ölçekli bir haritada 5 cm'lik uzaklık gerçekte kaç km dir?

GU = HU x ÖP
GU = 5 x 200000
GU = 1000000 cm = 10 km

NOT: cm'yi km'ye çevirirken 5 sıfır sileriz.
(Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 03 Kasım 2012   47 yorum
Gerçek Uzunluk Hesaplama Soruları
SORU 1:
1/1200000 ölçekli bir haritada iki şehir arası 8 cm olarak ölçülmüştür. İki kent arası gerçekte kaç km dir?
Çözüm
Harita uzunluğu ve ölçek biliniyor. Bizden gerçek uzunluğun kaç km olduğu isteniyor. Kullanacağımız formül:

Soruda verilenleri formülde yerlerine yazıyoruz.
Gerçek Uzunluk = 8 * 1200000 = 9600000
Elde ettiğimiz sonuç santimetredir. Bunu kilometreye çevirerek soruda istendiği gibi cevabı buluruz. Bunun için beş sıfır sileriz.
9600000 cm = 96 km
SORU 2:
1/1000000 ölçekli bir haritada iki şehir arası 15 cm olarak ölçülmüştür. İki kent arası gerçekte kaç km dir?
Çözüm
Harita uzunluğu ve ölçek biliniyor. Bizden gerçek uzunluğun kaç km olduğu isteniyor. Kullanacağımız formül:

Soruda verilenleri formülde yerlerine yazıyor... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 13 Ekim 2014   56 yorum
Günümüz ve Gelecek
 
Teknolojinin gelişmesiyle;
 
Doğal kaynaklara olan talep artmış,
 
Yeni kıtalara yönelim hızlanmış,
 
Kıtalar ve bölgeler arası iletişim artmış,
 
Seri ve hızlı üretime geçilmiş,
 
 
 
Teknolojinin insana faydaları;
 
Mal ve hizmetlerin üretim miktarını arttırdı,
 
Üretime ayrılan süreyi azalttı,
 
İnsanın işini kolaylaştırdı,
 
Daha yüksek bir yaşam standardı kazandırdı,
 
 
 
1950’lerden sonra uzay teknolojisindeki gelişmeyle;
 
Yer dışındaki gezegenler ve uzay hakkında bilgi alınmış,
 
Aya ayak basılmış (1969’da Neil Armstrong),
 
Yapay uydular iletişimde kullanılmaya başlanmış,
 
 
 
Günümüzde teknoloji geçmişe göre çok daha hızlı gelişme göstermektedir, buna karşın;
 
Bu gelişme her bölgede ve kıtada aynı hızda değildir.
Bu gelişmeye bağ... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Ham Madde, Üretim ve Pazarın Küresel Ticarete Etkisi
Ticaret, kâr amacıyla mal ve hizmetlerin alınıp satılmasıdır.

Bu mallar arasında ham madde önemli yer tutar.

Ham madde, bir ürün elde etmek için gerekli olan maddelerin işlenmeden önceki halidir.

Ham madde günümüz sanayisinin temel ihtiyaçlarındandır.

Besin, maden, tekstil, ilaç, kimya, makine sanayi alanlarında birçok ham madde kullanılmaktadır. (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 22 Kasım 2014   Yorum yok
Harita Nedir?
Yeryüzünün tamamının veya bir kısmının kuş bakışı görünüşünün, belli bir ölçek dahilinde küçültülerek düzlem üzerine aktarılmasıyla oluşan çizimlere harita denir. Haritacılık bilimine ise kartoğrafya denir.

Haritalar, coğrafyada en çok kullanılan araçlardan biridir. Haritalardan başka küreler, krokiler, grafik ve şekiller, fotoğraflar coğrafyada kullanılan araçlardır.

Yeryüzünün bütününe ya da bir kısmına, yandan belli bir açı ile bakılırsa, öndeki yükseltiler arkadaki özelliklerin görülmesini engeller. Bu nedenle haritalar çizilirken yeryüzüne tam tepeden bakılmalıdır.

Önceden yerden yapılan ölçümler sonucu elde edilen verilerle yeryüzünün tepeden görünümleri sağlanıyordu. Günümüzde haritalar çizilirken uçaktan ya da uydulardan çekilmiş fotoğraflardan yararlanılmaktadır. Bu yeni harita yöntemine fotogrametri denir.

Bir çizimin harita olabilmesi için bazı şartlar vardır:

1. Kuş Bakışı Olarak Çizilmiş Olması

Kuş bakışı çizimden haritası çizilecek alanın tam tepeden gör... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 29 Şubat 2012   2 yorum
Harita Uzunluğu Bulma
Eğer haritanın ölçeği ve gerçekte kaç km olduğu biliniyorsa aşağıdaki formülle harita uzunluğu bulunabilir.

Harita Uzunluğu = Gerçek Uzunluk / Ölçeğin Paydası

Harita uzunluğu genellikle santimetre (cm) olarak ifade edilir.

Soru 1: Gerçekte 6 km mesafe bulunan iki kasaba arasındaki uzaklık 1/300000 ölçekli haritada kaç cm olarak gösterilir

Gerçek Uzunluk = 6 km = 600000 cm
(5 sıfır ekleyerek santimetreye çevirdik)

Ölçek Paydası: 300000

Harita Uzunluğu = Gerçek Uzunluk / Ölçeğin Paydası
Harita Uzunluğu = 600000 / 300000
Harita Uzunluğu = 2 cm

Soru 2: 1/400000 ölçekli bir haritada 20 cm olarak gösterilen uzaklık, 1/200000 ölçekli bir haritada kaç cm gösterilir?

Soruda iki tane harita bulunmaktadır. Birinin ölçeği ve harita uzunluğu bilinirken diğerinin sadece ölçeği biliniyor. Öncelikle birinci haritadan gerçek uzunluğu bulmalıyız.

GU = HU x ÖP = 20 x 400000 = 8000000 cm

Belirtilen yerin gerçek uzunluğunu biliyoruz. İkinci haritanın ölçeği de 1/200000 veri... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 25 Kasım 2012   27 yorum
Haritalarda Uzunluk Hesaplama Soruları
SORU 1:
Gerçekte 30 km mesafe bulunan iki kasaba arasındaki uzaklık 1/500000 ölçekli haritada kaç cm olarak gösterilir?
Çözüm
Soruda ölçek ve gerçek uzunluk verilmiş, harita uzunluğu isteniyor. Bu durumda aşağıdaki formülü kullanırız:

Ölçeğin paydası santimetredir. Bölme işlemini yaparken birimler eşit olmalı. Bu nedenle gerçek uzunluğu cm'ye çeviririz. Bunun için de 5 sıfır ekleriz.
30 km = 3000000 cm
Soruda verilenleri formülde yerlerine yazıyoruz.
Harita Uzunluğu = 3000000 / 500000 = 6 cm
SORU 2:
Gerçekte 40 km mesafe bulunan iki kasaba arasındaki uzaklık 1/200000 ölçekli haritada kaç cm olarak gösterilir?
Çözüm
Soruda ölçek ve gerçek uzunluk verilmiş, harita uzunluğu isteniyor. Bu durumda aşağıdaki formülü kullanırız:

Ölçeğin paydası santimetredir. Bölme i... (Devam)
Kategori: Harita Bilgisi   Tarih: 13 Ekim 2014   64 yorum
Hava Yolları
Diğer ulaşım sektörlerine göre geç başlayan ve hızla gelişen bir sektördür. Hava yolu ulaşımı dünyada belli hatlarda yoğunlaşmıştır. Diğer ulaşım araçlarına göre yük ve yolcu taşımacılığında en pahalı ulaşım aracıdır.
Uçakları diğer uçucu araçlardan olan helikopter, balon, ve zeplinlerden ayrılan en önemli özelliği kaldırma kuvvetinin kanatları aracılığıyla sağlanmasıdır.
Dünya yolcu trafiğinin 1/4 'ü, yük trafiğinin 1/3'ü Avrupa kıtasından yapılmaktadır.
ABD dünya havayolu ulaşımının en yaygın ve gelişmiş olduğu ülkedir. Kuzey Amerika'da 11000'den fazla hava alanı bulunmaktadır. Dünya hava trafiğinin 1/3'ü ABD sınırları içerisinde gerçekleşmektedir. Bu da hava ulaşımının ne kadar geliştiğinin göstergesidir. Ülkelerin alanının büyük olması zaman tasarrufu sağlayan havayolu ulaşımının daha fazla gelişmesine neden olmaktadır. Kıtalar... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Isınarak Yükselen Havanın Soğumasıyla Oluşan Yağış Tipi
Isınan havanın yükselmesiyle oluşan yağış tipi yükselim (konveksiyonel) yağışlardır.

Bu yağış tipinde aşırı ısınmaya bağlı olarak havanın yoğunluğu azalır. Buna bağlı olarak hafifleyen hava yükselişe geçer. Yükseldikçe her 100 metrede 0.5 derece sıcaklık kaybeder. Sıcaklık kaybına bağlı olarak soğumaya başlar. Sahip olduğu nemi taşıyamaz duruma gelir. Bunun sonucunda da yükselim yağışları oluşur.

Ülkemizde en fazla İç Anadolu Bölgesinde görülür (Halk arasında Memur ıslatan, Ahmak ıslatan, Kırk ikindi yağışları olarak da bilinir). (Devam)
Kategori: Bilmek İstedikleriniz   Tarih: 10 Ağustos 2012   Yorum yok
Toplam 5 sayfa, 2. sayfadasın: Önceki, 1, 2, 3, 4, 5, Sonraki
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya