EtiketŞu anda Ulaşım konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 26 içerik bulunuyor.
Türkiye'de Yerleşme Tipleri

1. Köy Altı Yerleşmeleri
Bazı kişilerin çeşitli nedenlerle köylerinden ayrılarak kurdukları bir ya da birkaç meskenden oluşan yerleşmelerdir.
Özellikleri:
- İdari yönden bir köye bağlıdır.- Geçici yerleşmelerdir.- Sonradan süreklilik kazanıp köy statüsü kazanabilirler.- Genellikle ilkbahar ve yaz mevsimlerinde kullanılırlar.- Eğitim, sağlık, cami gibi hizmetleri bağlı olduğu köyden alırlar.- Çoğunlukla derme – çatma basit barınaklardan oluşur.- Bölgelere ve yapısına göre çeşitli isimler alırlar: Bunlar büyükten küçüğe doğru: Mahalle, yayla, çiftlik, mezra, kom, canik, oba, divan, dam ve bağ evidir.
Köy Altı Yerleşmelerin Ortaya Çıkma Sebepleri:
- Tarım arazilerinin yetersiz ya da birbirinden uzak olması.- Hayvanlar için otlak ve barınak temini.- Devlete ait arazilerin özellikle ormanların topraksız aileler tarafında... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 04 Mart 2014   5 yorum
Türkiye'nin Coğrafi Konumu ve Etkileri
Ülkemiz 36° - 42° kuzey enlemleri ile 26° - 45° güney boylamları arasında yer alır. Bu durumun çeşitli sonuçları vardır.

 
Türkiye’nin Matematik Konumu ve Sonuçları
 
 1. Enlemiyle İlgili Sonuçlar
Türkiye 36° - 42° kuzey enlemleri arasında kalır. Kuzey yarım kürede bulunması sebebiyle:
- Işınların düşme açısı kuzeye doğru gidildikçe küçülür.
- Güneyden kuzeye sıcaklık azalır.
- Kuzeye doğru kış, güneye doğru yaz mevsimi süresi uzar.
- Dağların güney yamaçları kuzeyinden daha sıcaktır.
- Kuzeye gittikçe gündüz süreleri daha fazla değişir.
Ülkemiz enlem itibariyle orta kuşak ülkesidir. Orta kuşakta yer almasının başlıca sonuçları:
- Dört mevsimi yaşayan bir ülkedir.
- İklim ve bitki örtüsü çeşitliliği fazladır.
- Tarım faaliyetler... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 23 Aralık 2014   9 yorum
Türkiye'nin Denizleri
- Türkiye üç tarafı denizlerle çevrili bir yarım ada ülkesidir.
- Denizlerimiz ulaşım, balıkçılık ve turizm için kullanılmaktadır.
- Ayrıca Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan stratejik öneme sahip boğazlarımız bulunmaktadır.
- Türkiye’de deniz ticareti 1926’ya kadar yabancıların elindeydi.
- 1926’da Kabotaj Kanunu ile denizlerimizde yolcu ve yük taşıma hakkı bize geçmiş ve deniz ticaretimiz gelişme göstermiştir.
 
a. Karadeniz
- Karadeniz Avrupa ile Anadolu arasında yer alan bir iç denizdir.
- Dünya denizlerine İstanbul ve Çanakkale Boğazları ile bağlanır.
- Tuzluluk oranı binde 18, Türkiye’de kıyısındaki uzunluğu 1600 km dir.
- Günümüzden 8000 yıl önce tatlı su gölü olan Karadeniz, buzul çağı sonrasında deniz seviyesinin yükselmesi ile denizlere açılmıştır.
- Karadeniz’in tabanında doğal yaşam... (Devam)
Kategori: Su Kaynakları   Tarih: 21 Aralık 2013   20 yorum
Ulaşım Hatlarının Ülkeler ve Bölgeler Arası Etkileşime Etkisi
Ulaşım olanakları artan bir yerde nüfus artışı yaşanır. Nüfus artışı ise o yerleşmenin gelişmesini sağlar.
Sanayi tesisleri daha çok ulaşımı iyi yerlere kurulur. Sanayi kurulması da şehirlerin büyümesini sağlar.
Türkiye ulaşım yönünden avantajlı bir ülkedir;
- İki kıta arasında,- İki önemli boğaza sahip,- Dört tarafı denizlerle çevrili,- Zengin petrol yatakları olan komşulara sahip,- Uluslar arası yollara sahiptir.
Bu özellikler Türkiye’nin hızlı gelişmesinde etkili olmuştur.
Sanayi Devriminin ilk yıllarında ulaşım olanakları zordu. Ancak günümüze geldiğimizde yük ve yolcu taşımacılığının hem hızlandığını hem arttığını görüyoruz.
Bunun sonucu olarak;
- Yeni ekonomik fırsatlar oluşmuş,- Küresel ve bölgesel pazarlar kurulmuş,- Ürün fiyatları düşmüş, kalite artmıştır.
 

Zamana Göre Ulaşım Araçlarında Hızlanma

1500’... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Ulusal Saat (Ortak Saat)
Daha önceki anlatımlarda belirtildiği gibi her meridyenin yerel saati farklıdır. Bir ülkede her merkezin kendi yerel saatini kullanması günlük hayatta ticaret, ulaşım, haberleşme ve iletişim gibi çeşitli hizmetlerin yürütülmesinde karışıklığa neden olur. Bu nedenle her ülke kendi sınırları içinde bir meridyenin yerel saatini ortak saat olarak kullanmaktadır.

UYARI: Ülkelerin doğu batı doğrultusundaki genişliğine bağlı olarak kullandığı ortak saat sayısı değişir. Ülke, doğu batı doğrultusunda geniş alan kaplıyorsa üzerinden daha çok meridyen geçer. Bu nedenle doğu batı yönünde geniş alan kaplayan ülkeler birden fazla ortak saat kullanır. Örneğin ABD, Rusya, Kanada gibi.

Ülkemizde 30° doğu meridyeninin geçtiği İzmit'in yerel saati ortak saat olarak kullanılmaktadır. Ancak 1978 yılından sonra başlayan bir uygulama ile ileri ve geri saat ayarlaması yapılmaktadır. Yaz döneminde 45° doğu meridyeninin yerel saati ortak saat ayarı olarak kullanılmakta olup buna ileri saat uygulaması deni... (Devam)
Kategori: Paralel ve Meridyenler   Tarih: 29 Şubat 2012   Yorum yok
Uluslar Arası Ticarette Deniz Ulaşımı
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Neden Büyük Okyanus Değil?)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
  (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Toplam 2 sayfa, 2. sayfadasın: Önceki, 1, 2
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya