EtiketŞu anda Yatak konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 13 içerik bulunuyor.
Akarsu Aşındırma Şekilleri
1. Çağlayan (Şelale)
 
Akarsu yatağı üzerinde bulunan basamaklara çağlayan denir.
 
2. Dev Kazanı
 
Çağlayanların döküldüğü yerde oluşturdukları çukurluklara dev kazanı denir.
 
 
3. Vadiler
 
Akarsuyun içinde aktığı ve deniz veya taban seviyesine doğru sürekli alçalan oluğa vadi denir.
 
Vadiler; Akarsu vadisinde yer alan kayaçların yapısına, yer şekillerinin özelliklerine ve akarsuyun aşındırma gücüne göre farklı şekiller alırlar.
 
a. Çentik Vadi
 
Akarsuların kaynak kısmına yakın yerlerde görülen V harfi şeklinde dar ve derin vadilerdir.
 
Yükselmiş alanlarda ilk olarak çentik vadiler görülür. Bu nedenle toptan yükselmiş olan Türkiye’de fazla rastlanır.
 
b. Boğaz Vadi
 
Genellikle dağlık alanları ikiye b&... (Devam)
Dış Kuvvetler 25 Aralık 2014 1 yorum
Akarsular
1. Akarsular
 
            Yeryüzünde hareket eden su kütlelerine akarsu denir. Akarsular boyutlarına göre büyükten küçüğe doğru dere, çay ve ırmak adlarını alırlar.
 
            Akarsuların sularını topladığı alana havza, havza sınırına ise su bölümü çizgisi denilmektedir. Eğer bir akarsu sularını denize ulaştırıyorsa açık havza, ulaştıramıyorsa kapalı havza olarak nitelendirilir. Kapalı havzalarda sular genellikle bir gölde son bulurlar.
 
            Bir akarsuyun ortaya çıktığı, beslendiği bölümüne kaynak; denize, göle veya başka bir akarsuya döküldüğü kısma ağız; akışın gerçekleştiği çukurluğa ise yatak adı... (Devam)
Dış Kuvvetler 25 Aralık 2014 Yorum yok
Akarsular
            Yeryüzünde hareket eden su kütlelerine akarsu denir. Akarsular boyutlarına göre büyükten küçüğe doğru dere, çay ve ırmak adlarını alırlar.
 
            Akarsuların sularını topladığı alana havza, havza sınırına ise su bölümü çizgisi denilmektedir. Eğer bir akarsu sularını denize ulaştırıyorsa açık havza, ulaştıramıyorsa kapalı havza olarak nitelendirilir. Kapalı havzalarda sular genellikle bir gölde son bulurlar. Bazı kapalı havza akarsuları çölde buharlaşarak ya da karstik bir arazide yer altına sızarak da son bulabilir.
 
           

 
Bir akarsuyun ortaya çıktığı, beslendiği bölümüne kaynak; denize, göle veya başka bir a... (Devam)
Su Kaynakları 03 Kasım 2012 17 yorum
Coğrafya Kısa Kodlamalar
Egede en çok yetişen ürünler: ZÜHTiZeytin, Üzüm, Haşhaş, İncir, Tütün
Yerel Rüzgarlar: KaYıP SaKaLKarayel, Yıldız, Poyraz, Samyeli, Kıble, Lodos
İç Anadolu ‘daki Platolar: HUCOBHaymana, Uzunyayla, Cihanbeyli, Obruk, Bozok
Ülkemizdeki doğal gaz santralleri: OHAOvaakça, Hamitabat, Ambarlı
Egede kırık dağlar: MaYBAMMadra, Yunt, Bozdağ, Aydın Dağları, Menteşe
Akdeniz’deki Karstik Ovalar: TAKKETefenni, Acıpayam, Korkuteli, Kestel, Elmalı
İhraç Ettiğimiz Madenlerimiz: BaK MaBeTBakır, Krom, Magnezyum, Bor, Tuz
İhrac Ettiğimiz Ürünler: Ç SıNıF TAKİMÇay, Sebze, Nohut, Turunçgil, Antepfıstığı, Kayısı, İncir, Mercimek
Gübre Fabrikaları: BİSİMGEMBandırma, İstanbul, Sivas, İzmir, Mardin, Giresun, Elazığ, Mersin
BAKIR çıkarılan yerler; KADERKastamonu (Küre), Artvin (Murgul), Diyarbakır (Ergani), Elazığ, Rize (&C... (Devam)
Bilmek İstedikleriniz 26 Şubat 2014 2 yorum
İç Göçler
Herhangi bir ülkenin sınırları içinde oluşan göçlerdir. Bu yer değiştirme hareketi sırasında ülke nüfusunda herhangi bir değişme söz konusu değildir. Genellikle iç göçlere bağlı olarak kent nüfusları artarken, kırsal nüfus azalmaktadır. İç göçler;
 
- Kırsal alandan kırsal alana
- Kırsal alandan kentlere
- Kentlerden kentlere
- Kentlerden kırsal alana
 
doğru olmaktadır.
 
İç göçlerin en fazla görüleni kırsal alandan kentlere doğru olanıdır.
- Verimli tarım alanları,
- Endüstrinin geliştiği bölgeler,
- Ticaret merkezleri,
- Maden yatakları bakımından zengin olan bölgeler,
- Turistik yöreler göçmen çekerler.
 


Kır Neden İtiyor?

Kent Neden Çekiyor?


Yeterli iş olanaklarının bulunmaması.

İş alanlarındaki çeşitlilik ve da... (Devam)
Nüfus ve Yerleşme 16 Eylül 2013 Yorum yok
İç Kuvvetler Ülkemizi Nasıl Şekillendirir?
Enerjisini yerin içinden alan ve yeryüzünün şekillenmesinde yapıcı etkiye sahip olan kuvvetlerdir. Bunlar levha hareketlerine bağlı oluşur. Bu teoriye göre kıtalar hareket halindedir. Bu hareketin yönü ve hızı birbirinden farklıdır. Buna bağlı olarak farklı yerlerde farklı yer şekilleri görülür.
 
Bunlar:
1.     Jeolojik Zamanlarda Türkiye
2.     Orojenez (Dağ Oluşumu)
3.     Epirojenez (Kıta Oluşumu)
4.     Depremler (Seizma)
5.     Volkanizma
 
1. Jeolojik Zamanlarda Türkiye
 
1. Zaman (Paleozoik):
- Paleozoikte oluşan kara kütlelerine masif adı verilir.
- Biga, Menderes, Uludağ, Yıldız, Daday – Devrekani, Bitlis ve Kırşehir masifleri örnek verilebilir.
- Ülkemizdeki taş kömürü yatakları bu dönemde oluşmuştur.
 
2. ... (Devam)
İç Kuvvetler 07 Kasım 2013 2 yorum
Jeolojik Zamanlar
İlkel Zaman (Prekambrien)
 
v  Atmosfer, kıta ve okyanus çekirdekleri oluştu.
v  İlk canlı türü algler ortaya çıktı.
 
1. Zaman (Paleozoik)
 
v  Kaledonya (Norveç, İskoçya) ve Hersinyen (Apalaş, Ural) orojenezi meydana geldi.
v  Taş kömürü yatakları oluştu.
v  İlk ağaçlar
v  Sürüngenler ve değişik canlı türleri ortaya çıktı.
 
2. Zaman (Mezozoik)
 
v  Pangea’nın ikiye ayrılması
v  İlk çiçekli bitkiler.
v  İlk memeliler, kuşlar ve dinazorların ortaya çıkması.
 
3. Zaman (Tersiyer)
 
v  Alp-Himalaya kıvrım sistemi oluştu.
v  Atlas ve Hint Okyanusları oluştu.
v  Tuz, petrol ve linyit yatakları oluştu.
v  Dinazorlar ortadan kalktı.
 
4. Zaman (Kuvaterner)
 
v  Buzul Çağlarının yaşanması.
v ... (Devam)
Dünyamızı Oluşturan Kuvvetler 01 Ocak 2015 4 yorum
Nüfusun Dağılışını Etkileyen Faktörler
A) Fiziki (Doğal) Etmenler
 
 - İklim ve bitki örtüsü, aşırı sıcak ve soğuk bölgeler seyrek nüfuslu, ılıman bölgeler ise yoğun nüfusludur.
- Yer şekilleri, engebeli ve dağlık alanlarda nüfus seyrektir.
- Enlem ve bakı, orta enlemler ile dağların güneşe bakan yamaçları daha nüfusludur.
- Su kaynakları, su hayattır. Bu nedenle kurak alanlar seyrek nüfuslanmıştır. Çöller örnek verilebilir.
- Toprak koşulları, verimli tarım alanlarının bulunduğu topraklar tarih boyunca yoğun nüfuslanmıştır. Mezopotamya, Nil vadisi, Indus ve Ganj gibi.
 
B) Beşeri Etmenler
- Ulaşım koşulları, ulaşımın kolay olduğu, her türlü mal ve hizmetin alınabildiği yerler yoğun nüfusludur.
- Tarihi etmenler, savaşlar, istilalar ve nüfus değişimleri nüfusun dağılışını etkiler.
- Ekonomik faktörler, ekonomik gelir seviyesi... (Devam)
Nüfus ve Yerleşme 07 Ağustos 2013 Yorum yok
Sanayi Devrimi ve Yayılışı
18. yüzyılda ilk olarak İngiltere’de dokuma sektöründe ortaya çıktı ve daha çok küçük atölyeler şeklindeydi.
Buradan zengin kömür yataklarına sahip Almanya ve Fransa’ya sıçradı.
20. yüzyılın başında İtalya ve diğer ülkelerde hızla yayıldı.
 
Buhar ve kömür enerjisinden faydalanılarak ve demir – çelik kullanılarak daha dayanıklı ulaşım araçları yapılmıştır.
Bu araçlar kentleri ve limanları birbirine bağlamışlardır.
 
Günümüzde ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak küreselleşme meydana gelmiş, ülkelerin birbiriyle etkileşimi artmıştır.
Örneğin Türkiye’de üretilen bir ürün internet aracılığı ile çok uzak yerlere satılabilmektedir. (Devam)
Ülkeler ve Bölgeler 01 Nisan 2014 Yorum yok
Taş Kömürü Hangi Jeolojik Zamanda Oluştu?
Dünya genelinde taş kömürü yatakları 1. Jeolojik Zamanda (Paleozoik) oluşmuştur.

En yaşlıdan en gence doğru kömür türleri;

1. Antrasit (Taş kömürü)
- 1. Jeolojik zamanda oluşmuştur.
- Karbon oranı %86 - %98 arasındadır.
- Türkiye'de Ereğli (Zonguldak) ve Karabük'te çıkarılır.

2. Bitüm
- 2. Jeolojik zamanda oluşmuştur.
- Karbon oranı %35 - %86 arasındadır.

3. Linyit
- 3. Jeolojik zamanda oluşmuştur.
- Karbon oranı %25 - %35 arasındadır.
- Türkiye'de Soma (Manisa), Yatağan (Muğla), Seyitömer, Tunçbilek, Tavşanlı (Kütahya), Afşin, Elbistan (Kahramanmaraş), Beypazarı (Ankara), Çan (Çanakkale), Kangal (Sivas)'ta çıkarılır.
(Devam)
Bilmek İstedikleriniz 03 Ağustos 2014 5 yorum
Türkiye'de Akarsu Aşındırma ve Biriktirme Şekilleri
Bir yatak içerisinde belli bir eğim doğrultusunda hareket eden suya akarsu denir.
 
Türkiye'de Akarsu Aşındırma Şekilleri
 
1. Çentik Vadi
- Akarsuların kaynak kısımlarında sert arazilerde oluşan V şeklindeki genç vadilere denir.
- Ülkemizde en yaygın vadi tipi olup dağlık alanlarda, özellikle Doğu Karadeniz’de görülür.

 
2. Boğaz Vadi
- Eğimin fazla ve arazinin sert olduğu yerlerde oluşan dik yamaçlı derin vadilerdir.
- Kızılırmak, Yeşilırmak, Fırat, Sakarya yüksek dağ sıralarını enine yarıp geçer.
- Boğaz vadiler aynı zamanda doğal geçittir, bu sebeple ulaşım açısından önemlidir (Örneğin Gülek Geçidi).

 
3. Kanyon Vadi
- Akarsuların sert kalkerli arazilerde kademeli olarak derinleşmesi ve enlemesine aşındırmalara bağlı oluşan basamaklı vadilere denir.
- Türkiye’de pek... (Devam)
Dış Kuvvetler 25 Aralık 2014 19 yorum
Türkiye’de Enerji Kaynakları
 

- Türkiye çok çeşitli birincil enerji kaynaklarına sahip bir ülkedir.
- Türkiye’de taşkömürü, linyit, asfalsit, ham petrol, doğal gaz, uranyum ve toryum gibi fosil kaynak rezervleri ile,
- Hidroelektrik enerji, jeotermal enerji, güneş enerjisi,dalga enerjisi, biyomas (Biyokütle) enerji gibi tükenmez kaynak potansiyelleri bulunmaktadır.
- Türkiye’nin, dünyada halen yoğun olarak kullanılan fosil kaynakların, özellikle petrol ve doğalgazın görünür rezervleri yeterli düzeyde değildir.
- Kömür, jeotermal ve hidrolik enerji rezerv ve potansiyeli ise dünya kaynak varlığının %1’i civarındadır.
 

 
Başlıca Enerji Kaynaklarımız
 
1. Taş Kömürü
- 1. Jeolojik Zaman’da oluşmuş bir kömür türüdür.
- Kalorisi yüksek olduğundan genellikle Demir-Çelik ... (Devam)
Türkiye Coğrafyası 10 Ekim 2014 9 yorum
Ulaşım Hatlarının Ülkeler ve Bölgeler Arası Etkileşime Etkisi
Ulaşım olanakları artan bir yerde nüfus artışı yaşanır. Nüfus artışı ise o yerleşmenin gelişmesini sağlar.
Sanayi tesisleri daha çok ulaşımı iyi yerlere kurulur. Sanayi kurulması da şehirlerin büyümesini sağlar.
Türkiye ulaşım yönünden avantajlı bir ülkedir;
- İki kıta arasında,- İki önemli boğaza sahip,- Dört tarafı denizlerle çevrili,- Zengin petrol yatakları olan komşulara sahip,- Uluslar arası yollara sahiptir.
Bu özellikler Türkiye’nin hızlı gelişmesinde etkili olmuştur.
Sanayi Devriminin ilk yıllarında ulaşım olanakları zordu. Ancak günümüze geldiğimizde yük ve yolcu taşımacılığının hem hızlandığını hem arttığını görüyoruz.
Bunun sonucu olarak;
- Yeni ekonomik fırsatlar oluşmuş,- Küresel ve bölgesel pazarlar kurulmuş,- Ürün fiyatları düşmüş, kalite artmıştır.
 
... (Devam)
Ülkeler ve Bölgeler 01 Nisan 2014 Yorum yok
Coğafya Tarih Sitesi Matematik Sorusu Türkçe Sitesi