Ulaşım olanakları artan bir yerde nüfus artışı yaÅŸanır. Nüfus artışı ise o yerleÅŸmenin geliÅŸmesini saÄŸlar. Sanayi tesisleri daha çok ulaşımı iyi yerlere kurulur. Sanayi kurulması da ÅŸehirlerin büyümesini saÄŸlar. Türkiye ulaşım yönünden avantajlı bir ülkedir; - Ä°ki kıta arasında,- Ä°ki önemli boÄŸaza sahip,- Dört tarafı denizlerle çevrili,- Zengin petrol yatakları olan komÅŸulara sahip,- Uluslar arası yollara sahiptir. Bu özellikler Türkiye’nin hızlı geliÅŸmesinde etkili olmuÅŸtur. Sanayi Devriminin ilk yıllarında ulaşım olanakları zordu. Ancak günümüze geldiÄŸimizde yük ve yolcu taşımacılığının hem hızlandığını hem arttığını görüyoruz. Bunun sonucu olarak; - Yeni ekonomik fırsatlar oluÅŸmuÅŸ,- Küresel ve bölgesel pazarlar kurulmuÅŸ,- Ürün fiyatları düÅŸmüÅŸ, kalite artmıştır.
Tarih boyunca insanoÄŸlunun medeniyet alanında almış olduÄŸu yol incelenecek olursa ilk medeniyetlerin genelde iklim koÅŸullarının elveriÅŸli, su kaynaklarının bol, tarım arazilerinin geniÅŸ olduÄŸu sahalarda doÄŸup geliÅŸtiÄŸi dikkat çeker. Bu alanlar; Nil, Fırat-Dicle, Ä°ndus - Ganj, Gökırmak, Sarıırmak havzalarıdır. Kısacası ilk uygarlıklar Mısır, Çin, Hindistan ve Mezopotamyada büyüyüp geliÅŸmiÅŸtir. Türkiye hem Asya hem de Avrupa Kıtası ile temas halinde olduÄŸundan bir Orta DoÄŸu ülkesidir. DaÄŸlık bir ülkedir. Ovalar daha ziyade kıyılarda ve akarsu vadilerinde yer alır. Akarsular bakımından bölgenin en zengin ülkesidir. Ä°stanbul ve Çanakkale BoÄŸazlarıyla da büyük bir öneme sahiptir. Üç tarafını çeviren denizler, Cebeli Tarık BoÄŸazı ile Atlas Okyanusuna; SüveyÅŸ Kanalı vasıtası ile Kızıldeniz ve Hint Okyanusuna baÄŸlıdır. T&uu... (Devam)
Dünyamızın oluÅŸumu hakkında birçok teori bulunmaktadır. Bunlardan günümüzde en çok kabul gören ve uzay araÅŸtırmalarının da doÄŸruladığı Büyük Patlama (Big Bang) teorisidir. Bu teoriye göre evren büyük bir patlama sonucunda oluÅŸmuÅŸtur. Evrenin sürekli geniÅŸlediÄŸi, galaksilerin büyüdüÄŸü ve birbirinden uzaklaÅŸtığı tespit edilmiÅŸtir. GüneÅŸ Sisteminin de günümüzden 6-7 milyar yıl önce oluÅŸtuÄŸu tahmin edilmektedir.
1. Yer Yuvarlağının Ä°ç Yapısı
Ä°nsanlar yer kabuÄŸunu sondajlarla en fazla 8-10 km delebilmiÅŸlerdir. Volkanlar ise çıkardıkları kızgın lavlarla yerin iç yapısı hakkında bazı bilgiler verir, ancak volkanlar yerin 60-100 km derinlerinden gelmektedir. Oysa yerkürenin yarıçapı 6300 km dir. Bu konuda daha çok deprem sinyallerinden elde edilen sismik veriler kullanılmıştÄ... (Devam)
Havanın su tutabilme kapasitesine doyma noktası denir. Bağıl nem 100% olduÄŸunda hava artık su ile doymuÅŸtur. Doyma noktası 100% ü aÅŸtığında içinde bulunan suyun bir bölümünü bırakmak zorunda kalacaktır. Bu durumda yoÄŸunlaÅŸma ya da yağış meydana gelecektir. YoÄŸunlaÅŸma, havanın içinde bulunan nemin su zerrecikleri ve buz kristallerine dönüÅŸmesi olayıdır. YoÄŸunlaÅŸma olayı sıcaklığın azalması ile meydana gelir. Bulut Havadaki nemin su zerrecikleri ile buz tanecikleri halinde bir araya gelmesiyle oluÅŸan yoÄŸunlaÅŸma ürünüdür. Bulutlar ÅŸekillerine göre kümülüs ve statüs adı alır. Yükseltilerine göre ise orta bulutlar alto, yüksek bulutlar sirro takısı alırlar. Alçak Bulutlar: Stratüs ve Kümülüsler bulutlarıdır. Zaman zaman yağış bırakırlar. Orta (Alto) Bulutlar: Tabanları düzdür. Genellikle b... (Devam)