Kıta Yazıları - Sayfa 2 - Coğrafya Sitesi
EtiketŞu anda Kıta konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 32 içerik bulunuyor.
Okyanus Akıntıları
Okyanus akıntıları, Dünyanın doğal sistemleri içerisinde canlılar için büyük öneme sahip öğelerinden biridir. Bu akıntılar iklim ve canlılar üzerinde etkilidir. Makalemizde bu akıntıların oluşum sebepleri, türleri ve özellikleri yer almaktadır. (Devam)
Bilmek Ä°stedikleriniz 31 Ocak 2015 13 yorum
Sürekli Rüzgarlar
Sürekli termik ve dinamik basınç merkezleri arasında esen rüzgarlardır.

a. Alizeler
30° enlemlerinden Ekvator’a doÄŸru esen rüzgarlardır.
Alizeler sıcak su akıntılarının oluÅŸmasında ve tropikal bölgede karaların doÄŸusunun yağışlı olmasında etkilidir.
 
b. Batı Rüzgarları
30° enlemlerinden 60° enlemlerine esen rüzgarlardır.
Batı rüzgarları sıcak su akıntılarını devam ettirir ve batı yönlü oldukları için kıtaların batısının yağışlı olmasını saÄŸlar.
 
c. Kutup Rüzgarları
Kutuplardan 60° enlemlerine esen rüzgarlardır.
60 derece enlemlerinde Batı Rüzgarları ile karşılaÅŸarak cephe yağışlarının oluÅŸmasını saÄŸlar. (Devam)
Basınç ve Rüzgarlar 23 Aralık 2014 1 yorum
Tarihteki İki Büyük Göç
1. Türklerin Orta Asya’dan Göçünden Kavimler Göçüne
Türklerin Orta Asya'dan Göçü
Türk göçlerinin en önemli sebebi, Ana yurt topraklarının verimsizleÅŸmesidir. Büyük ölçüde kuraklık, nüfus yoÄŸunluÄŸu ve otlak darlığı, ekonomik sıkıntılara neden olmuÅŸtu. Hayvanların beslenmesi, çeÅŸitli gıda maddeleri, giyim eÅŸyası gibi ihtiyaçların karşılanması için iklimi elveriÅŸli zengin topraklar gerekiyordu.
Bu nedenle önceleri verimli topraklara sahip ve nüfusu az olan komÅŸu ülkelere göçler yapıldı. Zamanla buraların da yeterli olmadığı görüldü ve yeni yerler aranmaya baÅŸlandı. Böylece ekonomik ve ticari yönden daha iyi imkanlara sahip diÄŸer topraklara göçler baÅŸladı.
Kavimler Göçü
4. yüzyılın sonlarına doÄŸru gerçekleÅŸen Kavim... (Devam)
Nüfus ve Yerleşme 18 Ocak 2014 Yorum yok
Tarihteki İki Büyük Göç Dalgası
 
1. Türklerin Orta Asya’dan Göçünden Kavimler Göçüne
 
Türklerin Orta Asya'dan Göçü
Türk göçlerinin en önemli sebebi, Ana yurt topraklarının verimsizleÅŸmesidir. Büyük ölçüde kuraklık, nüfus yoÄŸunluÄŸu ve otlak darlığı, ekonomik sıkıntılara neden olmuÅŸtu. Hayvanların beslenmesi, çeÅŸitli gıda maddeleri, giyim eÅŸyası gibi ihtiyaçların karşılanması için iklimi elveriÅŸli zengin topraklar gerekiyordu.
Bu nedenle önceleri verimli topraklara sahip ve nüfusu az olan komÅŸu ülkelere göçler yapıldı. Zamanla buraların da yeterli olmadığı görüldü ve yeni yerler aranmaya baÅŸlandı. Böylece ekonomik ve ticari yönden daha iyi imkanlara sahip diÄŸer topraklara göçler baÅŸladı.
 
Kavimler Göçü
4. yüzyılın sonlarına doÄŸru g... (Devam)
Nüfus ve Yerleşme 16 Eylül 2013 1 yorum
Türkiye’de Enerji Kaynakları
 

- Türkiye çok çeÅŸitli birincil enerji kaynaklarına sahip bir ülkedir.
- Türkiye’de taÅŸkömürü, linyit, asfalsit, ham petrol, doÄŸal gaz, uranyum ve toryum gibi fosil kaynak rezervleri ile,
- Hidroelektrik enerji, jeotermal enerji, güneÅŸ enerjisi,dalga enerjisi, biyomas (Biyokütle) enerji gibi tükenmez kaynak potansiyelleri bulunmaktadır.
- Türkiye’nin, dünyada halen yoÄŸun olarak kullanılan fosil kaynakların, özellikle petrol ve doÄŸalgazın görünür rezervleri yeterli düzeyde deÄŸildir.
- Kömür, jeotermal ve hidrolik enerji rezerv ve potansiyeli ise dünya kaynak varlığının %1’i civarındadır.
 

 
Başlıca Enerji Kaynaklarımız
 
1. TaÅŸ Kömürü
- 1. Jeolojik Zaman’da oluÅŸmuÅŸ bir kömür türüdür.
- Kalorisi yüksek olduÄŸundan genellikle Demir-Çelik ... (Devam)
Türkiye Coğrafyası 10 Ekim 2014 9 yorum
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı
Nüfus YoÄŸunluÄŸu: Belirli bir alanda bulunan insanların birim alandaki dağılımına nüfus yoÄŸunluÄŸu denir.
 Nüfus YoÄŸunluÄŸu = (Toplam Nüfus / Yüzölçüm )
 
A. DoÄŸal (Fiziki) Faktörler
 
1. Yeryüzü Åžekilleri
 
 DaÄŸların Uzanışı
 DaÄŸlarımızın genelde doÄŸu batı uzanışlı olması;
v  Kıyı ile iç kesimler arasındaki ulaşımı güçleÅŸtirir,
v  Deniz etkisinin iç kesimlere girmesini engeller.
 Bu nedenle kıyılarımız daha fazla nüfuslanmıştır.
 


Hinterland: Bir merkezin iç kesimlerle etkileÅŸimine hinterland denir. EÄŸer bir yerleÅŸmenin diÄŸer yerleÅŸmelere ulaşımı kolaysa hinterlandı geniÅŸ, zorsa hinterlandı dardır.
 
Hinterlandı dar olan Sinop, Giresun gelişememesine karşın geniş bir hinterlanda sahip İstanbul, İzmir daha fazla gelişmiştir.


 
Ege’de yer alan Ä... (Devam)
Türkiye Coğrafyası 23 Aralık 2014 Yorum yok
Türkiye'nin Bitki Varlığı
Dünya'da bitki çeşitliliğinin en fazla olduğu yerler ekvator çevresidir. Buradaki ülkelerden sonra Türkiye, en çok bitki türü barındıran ülkedir.

Avrupa Kıtası, Türkiye'nin yaklaşık 15 katı büyüklüğüne sahip olmasına rağmen, tüm Avrupa Kıtası'nda yaklaşık 12.000 bitki türü yer alırken Türkiye'de 12.000'den fazla bitki türü bulunmaktadır. (Devam)
Bitkiler 22 Aralık 2014 5 yorum
Türkiye'nin Denizleri
- Türkiye üç tarafı denizlerle çevrili bir yarım ada ülkesidir.
- Denizlerimiz ulaşım, balıkçılık ve turizm için kullanılmaktadır.
- Ayrıca Karadeniz'i Akdeniz'e baÄŸlayan stratejik öneme sahip boÄŸazlarımız bulunmaktadır.
- Türkiye’de deniz ticareti 1926’ya kadar yabancıların elindeydi.
- 1926’da Kabotaj Kanunu ile denizlerimizde yolcu ve yük taşıma hakkı bize geçmiÅŸ ve deniz ticaretimiz geliÅŸme göstermiÅŸtir.
 
a. Karadeniz
- Karadeniz Avrupa ile Anadolu arasında yer alan bir iç denizdir.
- Dünya denizlerine Ä°stanbul ve Çanakkale BoÄŸazları ile baÄŸlanır.
- Tuzluluk oranı binde 18, Türkiye’de kıyısındaki uzunluÄŸu 1600 km dir.
- Günümüzden 8000 yıl önce tatlı su gölü olan Karadeniz, buzul çağı sonrasında deniz seviyesinin yükselmesi ile denizlere açılmıştır.
... (Devam)
Su Kaynakları 21 Aralık 2013 20 yorum
Ulaşım Hatlarının Ülkeler ve Bölgeler Arası Etkileşime Etkisi
Ulaşım olanakları artan bir yerde nüfus artışı yaÅŸanır. Nüfus artışı ise o yerleÅŸmenin geliÅŸmesini saÄŸlar.
Sanayi tesisleri daha çok ulaşımı iyi yerlere kurulur. Sanayi kurulması da ÅŸehirlerin büyümesini saÄŸlar.
Türkiye ulaşım yönünden avantajlı bir ülkedir;
- Ä°ki kıta arasında,- Ä°ki önemli boÄŸaza sahip,- Dört tarafı denizlerle çevrili,- Zengin petrol yatakları olan komÅŸulara sahip,- Uluslar arası yollara sahiptir.
Bu özellikler Türkiye’nin hızlı geliÅŸmesinde etkili olmuÅŸtur.
Sanayi Devriminin ilk yıllarında ulaşım olanakları zordu. Ancak günümüze geldiÄŸimizde yük ve yolcu taşımacılığının hem hızlandığını hem arttığını görüyoruz.
Bunun sonucu olarak;
- Yeni ekonomik fırsatlar oluÅŸmuÅŸ,- Küresel ve bölgesel pazarlar kurulmuÅŸ,- Ürün fiyatları düÅŸmüÅŸ, kalite artmıştır.
 
... (Devam)
Ülkeler ve Bölgeler 01 Nisan 2014 Yorum yok
Uygarlıklar Beşiği Anadolu
Tarih boyunca insanoÄŸlunun medeniyet alanında almış olduÄŸu yol incelenecek olursa ilk medeniyetlerin genelde iklim koÅŸullarının elveriÅŸli, su kaynaklarının bol, tarım arazilerinin geniÅŸ  olduÄŸu sahalarda doÄŸup geliÅŸtiÄŸi dikkat çeker.
Bu alanlar; Nil, Fırat-Dicle, Ä°ndus - Ganj, Gökırmak, Sarıırmak havzalarıdır. Kısacası ilk uygarlıklar Mısır, Çin, Hindistan ve Mezopotamyada büyüyüp geliÅŸmiÅŸtir.
Türkiye hem Asya hem de Avrupa Kıtası ile temas halinde olduÄŸundan bir Orta DoÄŸu ülkesidir. DaÄŸlık bir ülkedir. Ovalar daha ziyade kıyılarda ve akarsu vadilerinde yer alır. Akarsular bakımından bölgenin en zengin ülkesidir. Ä°stanbul ve Çanakkale BoÄŸazlarıyla da büyük bir öneme sahiptir. Üç tarafını çeviren denizler, Cebeli Tarık BoÄŸazı ile Atlas Okyanusuna; SüveyÅŸ Kanalı vasıtası ile Kızıldeniz ve Hint Okyanusuna baÄŸlıdır.
T&uu... (Devam)
Türkiye Coğrafyası 10 Eylül 2014 Yorum yok
Yer Yuvarlağının Yapısı
Yer kabuÄŸu bir ÅŸeftaliye benzetilebilir.
 
 
Farklı yoÄŸunluklara sahip bu katmanlar deprem dalgalarından yola çıkılarak keÅŸfedilmiÅŸtir.
 
1. Yer KabuÄŸu
 
TaÅŸküre anlamında da kullandığımız litosfer, yerkürenin bütün katı kısmını ifade etmez. Kabuk ve mantonun üst kısmından oluÅŸur. Yerkürenin en ince, en hafif ve en dış katmanıdır.
 
Yerkabuğu, bileşimleri ve yoğunlukları birbirinden farklı iki tabakadan oluşur.
 

 
Sial (Granitik Yer KabuÄŸu):
 
- BileÅŸiminde Silisyum ve Alüminyum elementleri yoÄŸundur. YoÄŸunluÄŸu azdır (2,7 g/cm3)
- Katı halde bulunur. Kalınlığı okyanus tabanlarında az iken, kıta tabanlarında fazladır.
 
Sima (Bazaltik Yer KabuÄŸu):
 
- Bileşiminde Silisyum ve Magnezyum elementleri yoğundur. Yoğunluğu fazladır (3 g/cm3)
- Sial’in tersine okyanus tabanlarında kalınlaşır, kıta tabanlarında inc... (Devam)
Yerin ve Yer Kabuğunun Yapısı
Dünyamızın oluÅŸumu hakkında birçok teori bulunmaktadır. Bunlardan günümüzde en çok kabul gören ve uzay araÅŸtırmalarının da doÄŸruladığı Büyük Patlama (Big Bang) teorisidir. Bu teoriye göre evren büyük bir patlama sonucunda oluÅŸmuÅŸtur. Evrenin sürekli geniÅŸlediÄŸi, galaksilerin büyüdüÄŸü ve birbirinden uzaklaÅŸtığı tespit edilmiÅŸtir. GüneÅŸ Sisteminin de günümüzden 6-7 milyar yıl önce oluÅŸtuÄŸu tahmin edilmektedir.
 
1. Yer Yuvarlağının Ä°ç Yapısı
 
Ä°nsanlar yer kabuÄŸunu sondajlarla en fazla 8-10 km delebilmiÅŸlerdir. Volkanlar ise çıkardıkları kızgın lavlarla yerin iç yapısı hakkında bazı bilgiler verir, ancak volkanlar yerin 60-100 km derinlerinden gelmektedir. Oysa yerkürenin yarıçapı 6300 km dir. Bu konuda daha çok deprem sinyallerinden elde edilen sismik veriler kullanılmıştÄ... (Devam)
Kayaçlar 03 Kasım 2012 Yorum yok
Toplam 2 sayfa, 2. sayfadasın: Önceki, 1, 2
Coğafya Tarih Sitesi Matematik Sorusu Türkçe Sitesi