ü  Türkiye üç tarafı denizlerle çevrili bir yarım ada ülkesidir.

ü  Denizlerimiz ulaşım, balıkçılık ve turizm için kullanılmaktadır.

ü  Ayrıca Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan stratejik öneme sahip boğazlarımız bulunmaktadır.

ü  Türkiye’de deniz ticareti 1926’ya kadar yabancıların elindeydi.

ü  1926’da Kabotaj Kanunu ile denizlerimizde yolcu ve yük taşıma hakkı bize geçmiş ve deniz ticaretimiz gelişme göstermiştir.

 

a. Karadeniz

ü  Karadeniz Avrupa ile Anadolu arasında yer alan bir iç denizdir.

ü  Dünya denizlerine İstanbul ve Çanakkale Boğazları ile bağlanır.

ü  Tuzluluk oranı binde 18, Türkiye’de kıyısındaki uzunluğu 1600 km dir.

ü  Günümüzden 8000 yıl önce tatlı su gölü olan Karadeniz, buzul çağı sonrasında deniz seviyesinin yükselmesi ile denizlere açılmıştır.

ü  Karadeniz’in tabanında doğal yaşam yoktur, yalnızca yüzeyden 200 metreye kadar su yaşamından bahsedilebilir. (Kükürtlü hidrojen gazı)

ü  Karadeniz’deki en önemli limanımız, iç bölgelerle bağlantının kolay sağlandığı Samsun Limanı’dır.

ü  Diğer limanlarımız; Geçitlerle Doğu Anadolu’ya bağlanan Trabzon Limanı ile hammadde taşımacılığında önemli olan Zonguldak Limanı’dır.

ü  Kıyılarımızda avlanan balığın %80’i Karadeniz kıyılarından elde edilir.

ü  Hamsi, uskumru ve palamut belli başlı avlanan balıklardır.

 

HABER KÖŞESİ

Karadeniz’de 59 Balık Türü Tükendi (6 Mart 2012)

RİZE Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi’nde yapılan araştırmanın ilk sonuçlarına göre, 161 balık türünün bulunduğu Karadeniz’in Türkiye kıyılarında 59 balık türünün nesli tükendi. Sebep: Aşırı avcılık olmak üzere, kirlilik ve iklim değişikliği.

 

b. Marmara Denizi 

ü  Akdeniz ile Karadeniz’i birbirine bağlayan, Asya ve Avrupa kıtalarını birbirinden ayıran bir iç denizdir.

ü  Kuzey Anadolu Fay Hattı boyunca çöken Marmara çukurluğunun 4. Zamanda sularla dolması ile oluşmuştur.

ü  Tuzluluk oranı binde 22 dir.

ü  Marmara ile Karadeniz arasında büyük bir akıntı sistemi vardır.

ü  Akıntı üstten Akdeniz’e alttan Karadeniz’e doğrudur.

ü  Nedeni seviye ve yoğunluk farkıdır.

ü  Marmara Denizi’nin en önemli limanı İstanbul Limanı olup ihracat ve ithalatta önemli yere sahiptir.

ü  Pendik, Tuzla, Haliç Tersanelerinde gemi yapım, bakım ve onarımı yapılmaktadır.

 

c. Ege Denizi 

ü  Çanakkale Boğazından Menteşe Yöresinin güneyine kadar uzanan kıyıların yer aldığı bir iç denizdir.

ü  Türkiye'nin en uzun kıyı şeridi Ege Denizi kıyılarımızdadır. Sadece Muğla'nın kıyı uzunluğu 1100 km'yi bulmaktadır.

ü  Tuzluluk oranı binde 38 dir.

ü  Kıyılar dağların uzanış yönü sebebiyle fazla girintili çıkıntılıdır.

ü  Kıyılar sığ, kıta sahanlığı geniş ve kıyı boyunca birçok koy ve körfez bulunur.

ü  Bu durum turizmin burada önem taşımasına sebep olmuştur.

ü  İzmir’de yer alan Çamaltı Tuzlası, deniz tuzu elde ettiğimiz önemli yerlerdendir.

ü  Ege Bölgesi’ndeki en önemli limanımız İzmir Körfezi’nde yer alan İzmir Limanı olup hinterlandı geniştir.

ü  Ayrıca Bodrum, Çeşme, Kuşadası Limanları turizm açısından önemli limanlardır.

 

d. Akdeniz 

ü  Cebelitarık Boğazı’ndan Lübnan’a kadar uzanan büyük bir kenar denizdir.

ü  Kıyılar, dağların kıyıya paralel uzanması sebebiyle fazla girintili çıkıntılı değildir.

ü  Tuzluluk oranı binde 40 dır.

ü  Diğer denizlerimize göre fazla olmasının sebebi Ekvatora yakın oluşu ve buharlaşma şiddetinin fazla olmasıdır.

ü  Akdeniz Bölgesi’nin en önemli limanları İskenderun, Mersin ve Antalya Limanları’dır.

ü  İskenderun Limanı demir – çelik, Mersin Limanı rafineri ve Kıbrıs’a yakınlığı, Antalya Limanı ise turizm sayesinde gelişme göstermiştir.

   

Önceki
Önceki Konu:
Yer Altı Suları

Yapılan Yorumlar

sanane
sanane
20 Mayıs 2015
cok iyi site
dlr
dlr
29 Mart 2016
Cok guzel ama bazı kelimeler hatali
hasan
hasan
28 Nisan 2017
güzel olmuş beyendim
aaaa
aaaa
14 Mayıs 2017
çok güzel teşekkür ederim çok sağolun yazılıdaki eksiklerimi tamamlamama yardım ettinniz

Yorum Yapın

Adınız:
Mesajınız:
 
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya