EtiketŞu anda Teknoloji konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 17 içerik bulunuyor.
11. Sınıf Coğrafya Konuları
Doğal SistemlerA.11.1 BiyoçeşitlilikKazanım: Biyoçeşitliliğin oluşumunda ve azalmasında etkili faktörleri sorgular.A.11.2 Ekosistemlerdeki İşleyişKazanım: Ekosistemi oluşturan unsurları, madde döngüsünü ve enerji akışını ekosistemin devamlılığı açısından analiz eder.A.11.3 Su EkosistemleriKazanım: Su ekosisteminin unsurlarını ve işleyişini analiz eder.Beşeri SistemlerB.11.1 Nüfus ve Nüfus PolitikalarıKazanım: Ülkelerin farklı dönemlerine ait nüfus politikalarını ve bunların sonuçlarını karşılaştırır.B.11.2 Şehirlerin FonksiyonlarıKazanım: Şehirleri fonksiyonel özellikleri açısından örneklendirerek bunların küresel ve bölgesel etkilerini yorumlar.B.11.3 Şehirlerin Tarihsel Süreçte GelişimiKazanım: Tarihsel süreçte şehirlerin nüfus ve fonksiyonel özelliklerindeki değişimleri küresel etkileri açısından yorumlar.B.11.4 Üretim, Dağıtım v... (Devam)
Kategori: Yıllık Planlar   Tarih: 20 Eylül 2014   Yorum yok
12. Sınıf Kitabı Sayfa 229 Etkinlikleri
Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. Çevrenin bozulması ve çevre sorunlarının ortaya çıkması nasıl başlamıştır?CEVAP: Sanayi Devrimi ile çevre sorunları büyük oranda artmıştır. Bunun sebebi fosil yakıtların fazla kullanılması, bunların çevreye verdiği kirliliktir. Ayrıca hızlı nüfus artışı doğal kaynaklara olan talebi arttırmıştır.
2. Gelecekte yaşanacak çevre sorunlarını azaltmak ve ortadan kaldırmak için neler yapılmalıdır?CEVAP: Çevre sorunlarını önlemek için insanlar bilinçlendirilmeli, yenilenebilir kaynaklar tercih edilmeli, doğal kaynakların sürdürülebilir ve planlı kullanılması sağlanmalıdır.
3. Günümüzdeki çevre sorunlarının ortaya çıkmasında hangi faktörlerin etkileri vardır?CEVAP: Hızlı nüfus artışı, sanayileşme, şehirleşme, çarpık kentleşme, doğal kaynakların aşırı ve plansız kullanımı, fosil yakıtların kullanımı gibi fa... (Devam)
Kategori: Etkinlikler   Tarih: 18 Mayıs 2014   8 yorum
Aktif Nüfusun Ekonomik Faaliyet Gruplarına Dağılımı
Nüfusun 14 – 65 yaş arasında kalan, teorik olarak çalışma kapasitesi bulunan tüm bireylerine aktif nüfus denir.
 
Ancak bu nüfusun tümü üretim faaliyetleri içinde yer almaz. Bu nedenle çalışmakta olan insanların oluşturduğu gruba çalışan nüfus denir.
 
Çalışan nüfusun ekonomik faaliyet gruplarına dağılımı ülkelerin sosyo – ekonomik yapısı hakkında önemli bilgiler verir. Gelişmemiş ülkelerde genellikle birincil sektörde çalışan insan sayısı ve oranı oldukça fazladır. Gelişmiş toplumlarda ise ise genellikle birincil sektörün payı çok düşük, ikincil ve üçüncül sektörlerin payı fazladır.
 
Gelişmemiş Ülkeler
- Aktif nüfus içinde tarım, hayvancılık gibi birincil iş kollarında çalışan insan sayısı diğer sektörlerden çok daha fazladır.
- Dışarıya hammadde ... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   1 yorum
Bölgeler ve Ülkeler Arası Etkileşimde Teknoloji
İnsanlar günlük yaşamda bir yere giderken; motorlu taşıtlar, uçaklar, trenler ve gemilerden faydalanırlar.
İnsanlar diğer insanlarla iletişimini televizyon, radyo, telefon, internet gibi ortamlardan sağlarlar.
Aynı şekilde yediğimiz yiyecekler, kıyafetlerimiz, eşyalarımız, otomobillerimizin yakıtı bize ulaşırken sanayi, ulaşım gibi birçok alanda teknolojik gelişmeden faydalanılır.
Teknolojik gelişmeler aynı zamanda insanların yaşam tarzlarını da değiştirmiştir;
Yaşam standardı yükselmiş,Kırdan kente göç artmış,İnsanların ihtiyaçları artmış,Doğada daha çok söz sahibi olmuştur, Teknolojik Değişimin Ulaşım ve İletişimAlanlarındaki Yansımaları
Su ve buhar enerjisinin gelişmesiyle:Buhar gücüyle çalışan trenler, gemiler, traktörler ile buhar makineleri yapıldı.NOT: Buhar enerjisi = dıştan yanmalı motor
Demir ve tekstil sanayisinin gelimesiyle:Kanallar açıldı, yeni yollar yapıldı, demiryolu ağı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Coğrafi Keşifler
KITA VE OKYANUSLARIN KONUMU VETİCARET YOLLARININ DEĞİŞİMİ
İlk çağda insanoğlunun bildiği Dünya’nın sınırları oldukça dardı. Mısır, Roma, Yunan, Anadolu uygarlıkları arasında kalan Akdeniz Havzası ve Doğu’da yer alan İran, Orta Asya, Hint, Çin uygarlıklarının bulunduğu bölgeler kabaca o dönemin insanlarının bildiği Dünyanın sınırlarını oluşturmaktaydı.
Günümüzde de Asya, Afrika ve Avrupa kıtalarının oluşturduğu doğu yarımküre topraklarına “Eski Dünya” adı verilmektedir.
- Eski Dünya’da ticari faaliyetler oldukça eski dönemlerde başlamıştır. Bunlardan en eski olanları kervanlar aracılığı ile yapılan kara ticaretidir.
Diğeri ise özellikle Doğu Akdeniz ve Ege yöresinde büyük gelişme kaydetmiş olan deniz ticaretidir.
- İlk Çağ’da Asya’daki üretim merkezlerinden kara yoluyla Avrupa’ya doğru taşınan mal ve ürünler, D&... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Deniz Yolları
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Kuzey Atlantik Yolu)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
Dünya Üzerindeki Önemli Boğaz ve Kanallar

KANALLAR
1. Panama Kanalı: Atlas Okyanusu'nu Büyük Okyanus'a bağlar.
2. Süveyş Kanalı: Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlar.
3. Korint Kanalı: Ege Denizi'ni Adriya Denizi'ne bağlar.
4. Kiel Kanalı: Kuzey Denizi'ni Baltık Denizi'ne bağ... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Doğal Kaynakların Çevreye Etkisi
Tarih boyunca insanlar, ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli doğal kaynakları kullanmışlardır.
Bu doğal kaynaklan kullanırken de yaşadıkları mekânı ve çevreyi çeşitli şekillerde değiştirmişlerdir.
Tüm doğal kaynakların kullanımı ile ilişkili sorunlarda olduğu gibi madencilikte de faaliyet türlerine bağlı olarak farklı boyutlarda gelişen çevre bozulmaları meydana gelmiş ve gelmeye devam etmektedir.
Maden kömürü çıkarımının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Yüzey şekillerinin ve drenajın değiştirilmesiFlora ve faunanın zarar görmesiÇevre düzenlemesi yapılarak olumsuz etki aza indirilebilir. Ancak bu durum kömür çıkarma maliyetini arttırır
 
Maden kömürü yakılmasının çevreye olan olumsuz etkileri nelerdir?
Hava kirliliğine yol açar.Havadaki karbondioksit oranını arttırır.Kömürün yanmasıyla ortaya &cc... (Devam)
Kategori: Doğal Kaynaklar   Tarih: 25 Aralık 2014   Yorum yok
Geçim Tarzları
İnsanoğlu yer yüzünde ortaya çıktığı günden bugüne büyük bir değişim yaşamıştır. Bu değişim; bedensel, sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda çok büyük bir değişim özelliği gösterir. İnsanoğlunun yaşadığı değişim bütün bu alanlarda birbirine paralel gelişmiştir. Gelişimin temel dinamiğini ekonomik faaliyetler ve geçim tarzları belirlemiştir. İnsanlık tarihi ekonomik anlamda incelendiğinde bir takım özellikler dikkati çekmektedir.
 
1. Paleolitik Dönem (Kaba Taş Devri)
- Temel ekonomik faaliyet avcılık ve toplayıcılıktır.
- İnsanların ortalama yaşam süresi 20-25 yıl olup beyin hacmi küçük, boyları kısadır.
- Mağaralar barınma amaçlı kullanılmıştır.
- Göçebe topluluklar halinde yaşamaktadırlar.
- Bu dönemde ilk basit araçları yapmayı başarmışlardır.
 
2. Mezolitik Dönem (Yontma Taş Devri)
- Avcılık ve... (Devam)
Kategori: Ekonomik Faaliyetler   Tarih: 24 Ekim 2013   1 yorum
Günümüz ve Gelecek
 
Teknolojinin gelişmesiyle;
 
Doğal kaynaklara olan talep artmış,
 
Yeni kıtalara yönelim hızlanmış,
 
Kıtalar ve bölgeler arası iletişim artmış,
 
Seri ve hızlı üretime geçilmiş,
 
 
 
Teknolojinin insana faydaları;
 
Mal ve hizmetlerin üretim miktarını arttırdı,
 
Üretime ayrılan süreyi azalttı,
 
İnsanın işini kolaylaştırdı,
 
Daha yüksek bir yaşam standardı kazandırdı,
 
 
 
1950’lerden sonra uzay teknolojisindeki gelişmeyle;
 
Yer dışındaki gezegenler ve uzay hakkında bilgi alınmış,
 
Aya ayak basılmış (1969’da Neil Armstrong),
 
Yapay uydular iletişimde kullanılmaya başlanmış,
 
 
 
Günümüzde teknoloji geçmişe göre çok daha hızlı gelişme göstermektedir, buna karşın;
 
Bu gelişme her bölgede ve kıtada aynı hızda değildir.
Bu gelişmeye bağ... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Hava Yolları
Diğer ulaşım sektörlerine göre geç başlayan ve hızla gelişen bir sektördür. Hava yolu ulaşımı dünyada belli hatlarda yoğunlaşmıştır. Diğer ulaşım araçlarına göre yük ve yolcu taşımacılığında en pahalı ulaşım aracıdır.
Uçakları diğer uçucu araçlardan olan helikopter, balon, ve zeplinlerden ayrılan en önemli özelliği kaldırma kuvvetinin kanatları aracılığıyla sağlanmasıdır.
Dünya yolcu trafiğinin 1/4 'ü, yük trafiğinin 1/3'ü Avrupa kıtasından yapılmaktadır.
ABD dünya havayolu ulaşımının en yaygın ve gelişmiş olduğu ülkedir. Kuzey Amerika'da 11000'den fazla hava alanı bulunmaktadır. Dünya hava trafiğinin 1/3'ü ABD sınırları içerisinde gerçekleşmektedir. Bu da hava ulaşımının ne kadar geliştiğinin göstergesidir. Ülkelerin alanının büyük olması zaman tasarrufu sağlayan havayolu ulaşımının daha fazla gelişmesine neden olmaktadır. Kıtalar... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Nüfus ve Nüfus Sayımları
Nüfus; sınırları belirlenmiş bir alanda, belirli bir tarihte bulunan toplam insan sayısıdır. Belirli bir alanda yaşayan insanların sayısı ve nitelikleri zamana bağlı olarak hızlı ve büyük bir değişim içerisindedir.
Nüfus, nüfus sayımları ile tespit edilir. Ancak nüfusun tespiti için sayımların dışında da kaynaklar kullanılabilmektedir. Örneğin doğum – ölüm kayıtları, göç kayıtları, banka ve sigorta kayıtları ve dönemsel olarak yapılan bilimsel araştırmalar gibi. Ancak temelde belirli bir alanda yaşayan toplam insan sayısı nüfus sayımları aracılığı ile tespit edilir.
Nüfus Sayımları;
Bir ülkenin tümünde veya sınırları belirlenmiş bir bölgede yaşayan tüm insanlarla ilgili sayısal, ekonomik ve toplumsal verilerin toplanma, değerlendirilme ve analiz edilme sürecine nüfus sayımı denir. Yani nüfus sayımı sadece kişi sayısını tespit etmek amacıyla yapılmamakta... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 10 Temmuz 2013   1 yorum
Sanayi Devrimi ve Yayılışı
18. yüzyılda ilk olarak İngiltere’de dokuma sektöründe ortaya çıktı ve daha çok küçük atölyeler şeklindeydi.
Buradan zengin kömür yataklarına sahip Almanya ve Fransa’ya sıçradı.
20. yüzyılın başında İtalya ve diğer ülkelerde hızla yayıldı.
 
Buhar ve kömür enerjisinden faydalanılarak ve demir – çelik kullanılarak daha dayanıklı ulaşım araçları yapılmıştır.
Bu araçlar kentleri ve limanları birbirine bağlamışlardır.
 
Günümüzde ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak küreselleşme meydana gelmiş, ülkelerin birbiriyle etkileşimi artmıştır.
Örneğin Türkiye’de üretilen bir ürün internet aracılığı ile çok uzak yerlere satılabilmektedir. (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Tarihteki İki Büyük Göç
1. Türklerin Orta Asya’dan Göçünden Kavimler Göçüne
Türklerin Orta Asya'dan Göçü
Türk göçlerinin en önemli sebebi, Ana yurt topraklarının verimsizleşmesidir. Büyük ölçüde kuraklık, nüfus yoğunluğu ve otlak darlığı, ekonomik sıkıntılara neden olmuştu. Hayvanların beslenmesi, çeşitli gıda maddeleri, giyim eşyası gibi ihtiyaçların karşılanması için iklimi elverişli zengin topraklar gerekiyordu.
Bu nedenle önceleri verimli topraklara sahip ve nüfusu az olan komşu ülkelere göçler yapıldı. Zamanla buraların da yeterli olmadığı görüldü ve yeni yerler aranmaya başlandı. Böylece ekonomik ve ticari yönden daha iyi imkanlara sahip diğer topraklara göçler başladı.
Kavimler Göçü
4. yüzyılın sonlarına doğru gerçekleşen Kavimler Göçü, tarihteki en ... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 18 Ocak 2014   Yorum yok
Tarihteki İki Büyük Göç Dalgası
 
1. Türklerin Orta Asya’dan Göçünden Kavimler Göçüne
 
Türklerin Orta Asya'dan Göçü
Türk göçlerinin en önemli sebebi, Ana yurt topraklarının verimsizleşmesidir. Büyük ölçüde kuraklık, nüfus yoğunluğu ve otlak darlığı, ekonomik sıkıntılara neden olmuştu. Hayvanların beslenmesi, çeşitli gıda maddeleri, giyim eşyası gibi ihtiyaçların karşılanması için iklimi elverişli zengin topraklar gerekiyordu.
Bu nedenle önceleri verimli topraklara sahip ve nüfusu az olan komşu ülkelere göçler yapıldı. Zamanla buraların da yeterli olmadığı görüldü ve yeni yerler aranmaya başlandı. Böylece ekonomik ve ticari yönden daha iyi imkanlara sahip diğer topraklara göçler başladı.
 
Kavimler Göçü
4. yüzyılın sonlarına doğru gerçekleşen Kavimler Gö&cced... (Devam)
Kategori: Nüfus ve Yerleşme   Tarih: 16 Eylül 2013   1 yorum
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı
Nüfus Yoğunluğu: Belirli bir alanda bulunan insanların birim alandaki dağılımına nüfus yoğunluğu denir.
 Nüfus Yoğunluğu = (Toplam Nüfus / Yüzölçüm )
 
A. Doğal (Fiziki) Faktörler
 
1. Yeryüzü Şekilleri
 
 Dağların Uzanışı
 Dağlarımızın genelde doğu batı uzanışlı olması;
v  Kıyı ile iç kesimler arasındaki ulaşımı güçleştirir,
v  Deniz etkisinin iç kesimlere girmesini engeller.
 Bu nedenle kıyılarımız daha fazla nüfuslanmıştır.
 


Hinterland: Bir merkezin iç kesimlerle etkileşimine hinterland denir. Eğer bir yerleşmenin diğer yerleşmelere ulaşımı kolaysa hinterlandı geniş, zorsa hinterlandı dardır.
 
Hinterlandı dar olan Sinop, Giresun gelişememesine karşın geniş bir hinterlanda sahip İstanbul, İzmir daha fazla gelişmiştir.


 
Ege’de yer alan İzmir oldukça gelişmiş bir merkezken (enine kıyı, ulaşım ... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 23 Aralık 2014   Yorum yok
Türkiye'de Sanayi
İşlenmiş ya da yarı işlenmiş ham maddelerin fabrikalarda işlenerek kullanılabilir hale getirilmesi yöntemlerine sanayi denir.
1750’li yıllarda Avrupa’da su buharı gücünden yararlanma ile sanayileşme başlamış ve buradan tüm dünyaya yayılmıştır.
Günümüzde sanayileşme bir gelişmişlik ölçütüdür. Öyle ki sanayileşmiş ülkelerde refah seviyesi daha yüksektir.
 
Türkiye’de Sanayileşmeyi Etkileyen Faktörler
Fabrika kuruluşunda dördüncül (bilgi toplama, araştırma, yayma) ve beşincil (bilgilere dayalı karar verme) sektörler etkilidir.
Öncelikle kurulacak sanayi türü belirlenir:
Demir – Çelik, Rafineri, Maden işleyen sanayi kuruluşları ham maddeye yakın kurulurlar. Büyük sermaye gerekir.
Küçük ölçekli sanayi kuruluşları için yer seçimi fazla önemli değildir ve büy&uum... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 29 Ekim 2014   Yorum yok
Uluslar Arası Ticarette Deniz Ulaşımı
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Neden Büyük Okyanus Değil?)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
  (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya