EtiketŞu anda Petrol konusu ile ilgili sayfalara bakmaktasınız.
Bu konuyla ilgili toplam 13 içerik bulunuyor.
12. Sınıf Kitabı Sayfa 229 Etkinlikleri
Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. Çevrenin bozulması ve çevre sorunlarının ortaya çıkması nasıl başlamıştır?CEVAP: Sanayi Devrimi ile çevre sorunları büyük oranda artmıştır. Bunun sebebi fosil yakıtların fazla kullanılması, bunların çevreye verdiği kirliliktir. Ayrıca hızlı nüfus artışı doğal kaynaklara olan talebi arttırmıştır.
2. Gelecekte yaşanacak çevre sorunlarını azaltmak ve ortadan kaldırmak için neler yapılmalıdır?CEVAP: Çevre sorunlarını önlemek için insanlar bilinçlendirilmeli, yenilenebilir kaynaklar tercih edilmeli, doğal kaynakların sürdürülebilir ve planlı kullanılması sağlanmalıdır.
3. Günümüzdeki çevre sorunlarının ortaya çıkmasında hangi faktörlerin etkileri vardır?CEVAP: Hızlı nüfus artışı, sanayileşme, şehirleşme, çarpık kentleşme, doğal kaynakların aşırı ve plansız kullanımı, fosil yakıtların kullanımı gibi fa... (Devam)
Kategori: Etkinlikler   Tarih: 18 Mayıs 2014   8 yorum
Bölgeler ve Ülkeler Arası Etkileşimde Teknoloji
İnsanlar günlük yaşamda bir yere giderken; motorlu taşıtlar, uçaklar, trenler ve gemilerden faydalanırlar.
İnsanlar diğer insanlarla iletişimini televizyon, radyo, telefon, internet gibi ortamlardan sağlarlar.
Aynı şekilde yediğimiz yiyecekler, kıyafetlerimiz, eşyalarımız, otomobillerimizin yakıtı bize ulaşırken sanayi, ulaşım gibi birçok alanda teknolojik gelişmeden faydalanılır.
Teknolojik gelişmeler aynı zamanda insanların yaşam tarzlarını da değiştirmiştir;
Yaşam standardı yükselmiş,Kırdan kente göç artmış,İnsanların ihtiyaçları artmış,Doğada daha çok söz sahibi olmuştur, Teknolojik Değişimin Ulaşım ve İletişimAlanlarındaki Yansımaları
Su ve buhar enerjisinin gelişmesiyle:Buhar gücüyle çalışan trenler, gemiler, traktörler ile buhar makineleri yapıldı.NOT: Buhar enerjisi = dıştan yanmalı motor
Demir ve tekstil sanayisinin gelimesiyle:Kanallar açıldı, yeni yollar yapıldı, demiryolu ağı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Demir Yolları
DEMİR YOLLARININ GEÇMİŞİ
Demiryolunun kökeni çok eskilere dayanır. Arkeologlar Mısır'daki bir piramidin yakınında MÖ 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine kadar binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmıştır. Ray sistemi ilk olarak Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Öbür makineli taşıtlar gibi tramvay da 18001ü yıllarda dünyanın görünüşün&uu... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Deniz Yolları
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Kuzey Atlantik Yolu)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
Dünya Üzerindeki Önemli Boğaz ve Kanallar

KANALLAR
1. Panama Kanalı: Atlas Okyanusu'nu Büyük Okyanus'a bağlar.
2. Süveyş Kanalı: Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlar.
3. Korint Kanalı: Ege Denizi'ni Adriya Denizi'ne bağlar.
4. Kiel Kanalı: Kuzey Denizi'ni Baltık Denizi'ne bağ... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 24 Mayıs 2014   Yorum yok
Fransa'nın Coğrafyası
Fransa'nın coğrafi konumu, yeryüzü şekilleri, dağları, platoları, iklim ve bitki örtüsü, su kaynakları, beşeri ve ekonomik özellikleri, tarım, sanayi ve ticaret bilgileri ile ülke kimlik kartı... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 18 Ocak 2015   2 yorum
Jeolojik Zamanlar
İlkel Zaman (Prekambrien)
 
v  Atmosfer, kıta ve okyanus çekirdekleri oluştu.
v  İlk canlı türü algler ortaya çıktı.
 
1. Zaman (Paleozoik)
 
v  Kaledonya (Norveç, İskoçya) ve Hersinyen (Apalaş, Ural) orojenezi meydana geldi.
v  Taş kömürü yatakları oluştu.
v  İlk ağaçlar
v  Sürüngenler ve değişik canlı türleri ortaya çıktı.
 
2. Zaman (Mezozoik)
 
v  Pangea’nın ikiye ayrılması
v  İlk çiçekli bitkiler.
v  İlk memeliler, kuşlar ve dinazorların ortaya çıkması.
 
3. Zaman (Tersiyer)
 
v  Alp-Himalaya kıvrım sistemi oluştu.
v  Atlas ve Hint Okyanusları oluştu.
v  Tuz, petrol ve linyit yatakları oluştu.
v  Dinazorlar ortadan kalktı.
 
4. Zaman (Kuvaterner)
 
v  Buzul Çağlarının yaşanması.
v  İlk insanın ortaya çıkışı ve yayı... (Devam)
Kategori: Dünyamızı Oluşturan Kuvvetler   Tarih: 01 Ocak 2015   4 yorum
Oksijen Döngüsü
Bulunduğu Yerler: Oksijen atmosferde (21%) ve suda çözünmüş halde bulunur. Oksijenin bir kısmı atomik yapıdadır. Yararları: Ozon halinde bulunan oksijen dünyamızı zararlı ışınlardan korur. Bitkilerin besin üretmesine yardımcı olur.
- Solunum için alınan oksijen besinin enerjiye dönüştürülmesinde kullanılır. Petrol, kömür gibi yanıcı maddelerin yanmasıyla da oksijen tükenir.- Yeşil bitkiler ise fotosentez aracılığı ile, ayrıca su buharının ışık yardımıyla oksijen ve hidrojene ayrılması (fotoliz) atmosfere oksijen katılır.

  (Devam)
Kategori: Ekosistemlerde İşleyiş   Tarih: 12 Mayıs 2014   Yorum yok
Türkiye’de Enerji Kaynakları
 

- Türkiye çok çeşitli birincil enerji kaynaklarına sahip bir ülkedir.
- Türkiye’de taşkömürü, linyit, asfalsit, ham petrol, doğal gaz, uranyum ve toryum gibi fosil kaynak rezervleri ile,
- Hidroelektrik enerji, jeotermal enerji, güneş enerjisi,dalga enerjisi, biyomas (Biyokütle) enerji gibi tükenmez kaynak potansiyelleri bulunmaktadır.
- Türkiye’nin, dünyada halen yoğun olarak kullanılan fosil kaynakların, özellikle petrol ve doğalgazın görünür rezervleri yeterli düzeyde değildir.
- Kömür, jeotermal ve hidrolik enerji rezerv ve potansiyeli ise dünya kaynak varlığının %1’i civarındadır.
 

 
Başlıca Enerji Kaynaklarımız
 
1. Taş Kömürü
- 1. Jeolojik Zaman’da oluşmuş bir kömür türüdür.
- Kalorisi yüksek olduğundan genellikle Demir-Çelik Fabrikalarında yakıt olara... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 10 Ekim 2014   9 yorum
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı
Nüfus Yoğunluğu: Belirli bir alanda bulunan insanların birim alandaki dağılımına nüfus yoğunluğu denir.
 Nüfus Yoğunluğu = (Toplam Nüfus / Yüzölçüm )
 
A. Doğal (Fiziki) Faktörler
 
1. Yeryüzü Şekilleri
 
 Dağların Uzanışı
 Dağlarımızın genelde doğu batı uzanışlı olması;
v  Kıyı ile iç kesimler arasındaki ulaşımı güçleştirir,
v  Deniz etkisinin iç kesimlere girmesini engeller.
 Bu nedenle kıyılarımız daha fazla nüfuslanmıştır.
 


Hinterland: Bir merkezin iç kesimlerle etkileşimine hinterland denir. Eğer bir yerleşmenin diğer yerleşmelere ulaşımı kolaysa hinterlandı geniş, zorsa hinterlandı dardır.
 
Hinterlandı dar olan Sinop, Giresun gelişememesine karşın geniş bir hinterlanda sahip İstanbul, İzmir daha fazla gelişmiştir.


 
Ege’de yer alan İzmir oldukça gelişmiş bir merkezken (enine kıyı, ulaşım ... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 23 Aralık 2014   Yorum yok
Türkiye'de Sanayi
İşlenmiş ya da yarı işlenmiş ham maddelerin fabrikalarda işlenerek kullanılabilir hale getirilmesi yöntemlerine sanayi denir.
1750’li yıllarda Avrupa’da su buharı gücünden yararlanma ile sanayileşme başlamış ve buradan tüm dünyaya yayılmıştır.
Günümüzde sanayileşme bir gelişmişlik ölçütüdür. Öyle ki sanayileşmiş ülkelerde refah seviyesi daha yüksektir.
 
Türkiye’de Sanayileşmeyi Etkileyen Faktörler
Fabrika kuruluşunda dördüncül (bilgi toplama, araştırma, yayma) ve beşincil (bilgilere dayalı karar verme) sektörler etkilidir.
Öncelikle kurulacak sanayi türü belirlenir:
Demir – Çelik, Rafineri, Maden işleyen sanayi kuruluşları ham maddeye yakın kurulurlar. Büyük sermaye gerekir.
Küçük ölçekli sanayi kuruluşları için yer seçimi fazla önemli değildir ve büy&uum... (Devam)
Kategori: Türkiye Coğrafyası   Tarih: 29 Ekim 2014   Yorum yok
Ulaşım Hatlarının Ülkeler ve Bölgeler Arası Etkileşime Etkisi
Ulaşım olanakları artan bir yerde nüfus artışı yaşanır. Nüfus artışı ise o yerleşmenin gelişmesini sağlar.
Sanayi tesisleri daha çok ulaşımı iyi yerlere kurulur. Sanayi kurulması da şehirlerin büyümesini sağlar.
Türkiye ulaşım yönünden avantajlı bir ülkedir;
- İki kıta arasında,- İki önemli boğaza sahip,- Dört tarafı denizlerle çevrili,- Zengin petrol yatakları olan komşulara sahip,- Uluslar arası yollara sahiptir.
Bu özellikler Türkiye’nin hızlı gelişmesinde etkili olmuştur.
Sanayi Devriminin ilk yıllarında ulaşım olanakları zordu. Ancak günümüze geldiğimizde yük ve yolcu taşımacılığının hem hızlandığını hem arttığını görüyoruz.
Bunun sonucu olarak;
- Yeni ekonomik fırsatlar oluşmuş,- Küresel ve bölgesel pazarlar kurulmuş,- Ürün fiyatları düşmüş, kalite artmıştır.
 

Zamana Göre Ulaşım Araçlarında Hızlanma

1500’... (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Uluslar Arası Ticarette Deniz Ulaşımı
Dünyada deniz ulaşımında önemli yerler:
- Atlas Okyanusu (Neden Büyük Okyanus Değil?)- Panama, Macellan, Cebelitarık, Malakka, Sunda Boğazları- Akdeniz ve Süveyş Kanalı- İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Deniz ulaşımı, teknolojik gelişmelere bağlı sürekli gelişmektedir. Ancak yine de rüzgar, akıntılar gibi nedenlerle gelişme belli bir yere kadar olmaktadır.
Deniz yolundan en fazla petrol taşımacılığında faydalanılır. Hazar Bölgesi ve Hürmüz Boğazından yüklenen petrol tankerleri buradan tüm dünya limanlarına dağılırlar.
Petrol taşınmasında deniz yolunun seçilme nedeni: Maliyetin az ve taşıma kapasitesinin fazla olmasıdır.
  (Devam)
Kategori: Ülkeler ve Bölgeler   Tarih: 01 Nisan 2014   Yorum yok
Yer Kabuğunun Malzemesi: Kayaçlar
 
            Yer kabuğunu oluşturan ve birleşiminde mineraller ile organik maddelerin bulunduğu katı materyallerin bütününe kayaç denir. Oluşumlarına göre kayaçlar 3 ana gruba ayrılır:
 
1. Püskürük Taşlar (Magmatik Kayaçlar)
 
Bu kayaçların tamamı minerallerden oluşmaktadır. Dünya ilk oluştuğunda tamamen püskürük kayaçlardan oluşmaktaydı. Oluşumu günümüzde de devam eden bu kayaçlar iki gruba ayrılır.
 
a. İç Püskürük Taşlar
 
Magmanın, yerkabuğunun içine sokularak yavaş yavaş soğuması ve katılaşmasıyla oluşur. Soğuma yavaş olduğundan iri kristallidir. Açık renklidir. En yaygın iç püskürük kayaç granittir. Diğer iç püskürük taşlar: Siyanit, Diyorit, Gabro.
 
b. Dış Püskürük Taşlar... (Devam)
Kategori: Kayaçlar   Tarih: 03 Kasım 2012   Yorum yok
© 2015 Coğrafya Sitesi
Coğrafya